Niet-digitale dienstverlening van banken

In een steeds digitaler wordende samenleving blijft het voor veel mensen toch belangrijk om te kunnen rekenen op fysieke dienstverlening. De afgelopen jaren is dit voor OKRA bijzonder duidelijk geworden in het dossier van de banksector, waar de digitalisering snel gaat. Daarom vroegen wij via e-mail aan 10 banken welke niet-digitale dienstverlening zij vandaag de dag effectief nog aanbieden aan hun klanten. Axa, Crelan, Belfius, Bpostbank en KBC gingen in op onze vraag. Van Argenta, Beobank, BNP Paribas Fortis, ING en VDK ontvingen we geen respons. Bij hen gingen we zelf op zoek naar informatie via hun publieke website.

In onderstaande tabel staan per bevraagde bank één of meerdere commerciële rekeningen of packs (pakketten) vermeld met telkens de inbegrepen dienstverlening. Extra (betalende) dienstverlening werd vermeld voor zover wij dit op de website terugvonden of voor zover dit ons werd meegedeeld door de bank. In de laatste kolom krijgt u een overzicht van de manier waarop de bank omgaat met rekeninguittreksels (printen in kantoren en verzenden per post).

Dossier in OKRA-magazine Uitreiking OKRA-pluimen

Overzicht per bank

Bank

Tarief

Inclusief

Extra

Rekeninguittreksels

Argenta (Silver)

= Universele bankdienst

3,35 €/maand

  • +2 debetkaarten en rekeninghouders
  • Overschrijvingen loket
  • Geldopnames loket
  • Geldstortingen loket
  • Standaardlimiet tot 2500 euro

///

  • Digitaal: gratis
  • Per post: prijs postzegel per verzonden omslag
  • Alles van vóór 01-12-2015: 100 € per begonnen kalenderjaar

Argenta (Gold)

5,35 €/maand

  • +2 debetkaarten en rekeninghouders
  • Overschrijvingen loket
  • Geldopnames loket
  • Geldstortingen loket
  • Standaardlimiet tot 5000 euro

///

Axa

(comfort2)

4,5 €/maand

(3,5 €/maand voor coöperanten)

  • 2 debetkaarten
  • Geldopname bij andere banken binnen SEPA-zone
  • Geldopname aan loket
  • Papieren overschrijvingen
  • Geldstortingen via loket

///

  • Jaarkost - frequentie:
  • Maandelijks: 5 €
  • Wekelijks: 30 €
  • Dagelijks: 50 €
  • Telkens met portkosten
  • Via Axa-bankagent (enkel voor rekeningen waarvan uittreksels daar al toekomen): 75 €/jaar

Belfius
(Beats star)

7,5 €/maand

  • Geldopname aan loket >650 €
  • Papieren overschrijvingen: 1 x/maand
  • 70+: extra papieren overschrijvingen of via loket
  • 70 +: rekeninguittreksels maandelijks op papier
  • Dringende elektronische overschrijving: 3 €
  • Elektronische instantoverschrijving: 1,25 €
  • Geldopname loket tot 650 euro: 0,5 €
  • Extra papieren overschrijvingen of via loket: 2 € (tot 70 jaar)
  • Dringende papieren overschrijvingen of via loket: 6,05 €
  • Instantoverschrijving via loket: 6,05 €
  • Via selfservice of Belfius Direct Net: gratis
  • Per post: 2,5 euro/omslag

Beobank (Plusrekening)

4 €/maand

  • 2 debetkaarten
  • Onbeperkt aantal verrichtingen (papieren overschrijvingen, geldopname aan loket, …)
  • Maandelijks rekeninguittreksels op papier

///

///

BNP Paribas (comfort pack)

3,5 euro per maand

  • 1 tot 3 zichtrekeningen
  • Beheerskosten rekeningen
  • Debetkaart
  • 1 Visa-classiskaart op hoofdrekening
  • Verzekering op hoofdrekening
  • 1 Spaarrekening
  • Papieren overschrijving: 2 €
  • Overschrijving via medewerker: 6 €
  • Geldopname loket: 2 €
  • Geen printautomaten meer
  • Digitaal: gratis
  • Per post: 1 euro/omslag + portkosten

BNP Paribas

(premium pack)

7,5 €/maand

  • 1 tot 3 zichtrekeningen
  • Beheerskosten rekening(en)
  • Debetkaarten (tot 2/rekening)
  • Beheerskosten debetkaart
  • Tot 2 kredietkaarten/pack
  • Verzekering op hoofdrekening
  • 1 spaarrekening
  • 12 manuele transacties/jaar
  • Papieren overschrijving: 2 €
  • Overschrijving via medewerker: 6 €
  • Geldopname loket: 2 €

Bpost (comfortrekening)

4,5 €/maand

  • Geldopname loket: onbeperkt
  • Overschrijving loket: onbeperkt
  • Geldopname aan eigen automaten
  • Geldopname aan andere automaten
  • 1 debetkaart per interveniënt
  • Gratis vervanging (verlies/diefstal)

///

  • 400 selfbankingautomaten: gratis
  • Per post (dagelijks, wekelijks, tweewekelijks, maandelijks): 1,8 €/omslag
  • Sendback: na 3 maand zonder downloaden/zelf printen toch nog uittreksels per post:
    1,27 €/omslag

Bpost

(postcheque)[1]

28 €/jaar[2]

  • 24 manuele verrichtingen/jaar
  • Bijkomende verrichtingen: 1,5 €/verrichting

Crelan (economy plus)

= Universele bankdienst

4,5 €/maand

(3,5 €/maand voor coöperanten)

  • Onderling tussen crelanrekeningen: gratis en onbeperkt
  • 60 overschrijvingen uitgevoerd in kantoor indien geen titularis een abonnement heeft op online of mobiel bankieren
  • Geldopname aan loket
  • Geldstorting aan loket
  • Vanaf 61e verrichting: 1 euro per overschrijving
  • Altijd gratis voor klanten vanaf 65 jaar zonder digitaal abonnement

Gratis op basis van maandelijkse verzending

Crelan (Performance pack)

6 €/maand

(4,5 € voor coöperanten)

  • Twee debetkaarten
  • Twee Visa-classickaarten
  • 12 overschrijvingen naar niet crelan-rekeningen via loket
  • Geldopname aan loket
  • Geldstorting aan loket

13e overschrijving: 1,5 euro (tenzij (één van de) titularis(sen) ouder is dan 65)

  • Digitaal: gratis
  • Op papier:
  • gratis voor klanten zonder abonnement op my crelan (maandelijks of driemaandelijks)
  • Anders: 1 €/maand
  • Wekelijks: 4 €/maand
  • Dagelijks: 15 €/maand
  • Uitreksels spaarrekening gratis voor 70-plussers die coöperant zijn (Crelanco) en dit op driemaandelijkse basis

Crelan (excellence pack)

8 €/maand

(6 €/maand voor coöperanten)

  • Twee debetkaarten
  • Twee Visa-classickaarten
  • Overschrijvingen naar niet-crelanrekeningen via loket
  • Geldopname aan loket
  • Geldstorting aan loket

///

ING (Lionaccount)

1,9 €/maand

  • Max. 2 zichtrekeningen
  • 1 debetkaart
  • 3 geldopnames/kaart/maand in alle automaten SEPA-zone
  • Tweede rekeninghouder: 0,8 €/maand
  • Vanaf 4e geldopname: 0,5 €/geldopname
  • Digitaal: gratis
  • Per post: 5 €/jaar + portkosten

ING (Groen-ING-rekening)

= Universele bankdienst

4,5 €/maand

  • Tot 2 debetkaarten
  • Geldopnames aan elke geldautomaat SEPA-zone
  • 60 manuele debetverrichtingen/jaar aan loket

Vanaf 61e verrrichting: 1 €/verrichting

KBC (basis)

gratis

  • Debetkaart + online bankieren
  • Geldopname aan eigen automaten
  • Bankieren aan automaten
  • Geldopname loket: 2 €/verrichting
  • Overschrijving loket: 2 €/verrichting
  • Extra debetkaart
  • Voorkeur: digitaal (gratis)
  • Papier (per post):
    • 2,5 €(maandelijks)
  • 25 € (dagelijks)
  • Vrijstelling van kosten voor verzending voor o.m. 80+
  • Geen printers meer in lobby (april ’21)

KBC (Plus)

Vanaf 3,25 €/maand

  • 2 debetkaarten
  • Geldopname loket: onbeperkt
  • Overschrijving loket: onbeperkt
  • Instantoverschrijvingen
  • Geldopname aan eigen automaten
  • Geldopname aan andere automaten
  • Bankieren aan automaten
  • Gratis vervanging (verlies/diefstal)

Kredietkaart

VDK (GiroPlus)

= Universele bankdienst

3 €/maand

  • 1 debetkaart
  • 30 loketverrichtingen per kwartaal
  • 31e verrichting per kwartaal: 0,35 €/verrichting
  • Bijkomende debetkaart: 1,25 €/maand
  • Instant betaling via loket: 3 €
  • Via vdk bank kiosk: gratis
  • Via mobile en online vdk: gratis
  • Maandelijkse verzending via post: geldende portkosten

[1] Deze rekening wordt niet meer gecommercialiseerd, wat betekent dat zij op termijn zal verdwijnen. Ze blijft dus enkel behouden voor bestaande klanten.

[2] Klanten vanaf 60 jaar met (pensioen)domiciliëring van min. 500 € per maand (gemiddeld) betalen slechts 14 € per jaar.

Besluiten

  • Alle bevraagde banken koppelen een te betalen forfait aan de niet-digitale dienstverlening. De prijzen lopen sterk uiteen: van 3 euro (VDK) tot 7,5 euro per maand (BNP Paribas Fortis). 
    • De Lion Account van ING, het comfortpack van Fortis en de basisrekening van KBC mag je hier niet bij rekenen, aangezien er bij deze rekeningen geen fysieke dienstverlening is inbegrepen en het hier dus eigenlijk gaat over online rekeningen waar je weliswaar tegen betaling wel fysieke dienstverlening bij kan vragen.
  • Wat inbegrepen is in de prijs van dit forfait loopt sterk uiteen. 
    • VDK valt op in positieve zin (3 € met hoog aantal verrichtingen inclusief), net zoals de comfort2bankrekening van Axa (4,5 €), het Silver- en Goldpakket van Argenta (3,35 € en 5,35 €), de Plusrekening van KBC (3,25 €) en de comfortrekening van Bpost (4,5 €) waar een onbeperkt aantal loketverrichtingen zijn inbegrepen. 
    • Ook Crelan scoort niet slecht, al is hun meest omvattende pack wel duur (8 €). 
    • In negatieve zin vallen het Premium Pack van BNP Paribas Fortis en de Beats Starrekening van Belfius op waar je tegen een hoge prijs (7,5 €) weinig fysieke dienstverlening krijgt. Belfius compenseert dit gedeeltelijk door een aantal zaken gratis te maken voor 70-plussers, al dan niet onder voorwaarden. BNP Paribas Fortis spant echter afgetekend de kroon met slechts 12 fysieke verrichtingen per jaar inclusief.
  • Het afdrukken van rekeninguittreksels via printers in de lobby of self-serviceruimte van de bank is zo goed als volledig verdwenen
    • Enkel VDK biedt deze mogelijkheid nog aan via de VDK-kiosk, al krijgen Crelanklanten die geen abonnement hebben op ‘mycrelan’ hun uittreksels gratis toegestuurd (maandelijks of driemaandelijks). 
    • Ook Belfius heeft nog toestellen in haar kantoren waarmee o.m. rekeningafschriften gratis kunnen worden afgedrukt
  • Een aantal banken voorziet voordelen voor oudere rekeninghouders, al dan niet onder voorwaarden. Doorgaans zijn we in OKRA geen voorstander van leeftijdsgrenzen, maar hier zijn we vooral blij dat een aantal banken toch nog een tegemoetkoming doet aan een groep van klanten die vaker niet of beperkt digitaal vaardig is. 
    • Belfius met de Beats Starrekening (extra verrichtingen inclusief), Crelan met het Performance en het Excellence pack (extra gratis verrichtingen en gratis uittreksels spaarrekening onder voorwaarden) en KBC met de Plusrekening (gratis verzending rekeninguittreksels). 
    • Ook Bpostbank ‘bezondigt’ zich hieraan met de postchequerekening, die echter niet meer gecommercialiseerd wordt (goedkopere forfait onder voorwaarden). 
  • KBC komt in 2023 met een van naderbij te volgen project (dat nu in West-Vlaanderen uitgetest wordt): KBC-belmobiel. Een ervaren KBC-bankbediende begeeft zich op verzoek van de klant én na afspraak naar diens woning in een makkelijk te herkennen wagen (KBC-belmobiel) om er de nodige service te verlenen (gebruik van digitale kanalen, beheer van rekeningen, aanvragen nieuwe rekening, aanmaken en beheren van domiciliëringen en periodieke opdrachten, beheer en aanvraag van debet- en kredietkaarten, aanpassing van contact- en persoonsgegevens, …)
  • Axa en Crelan zullen in het voorjaar 2024 fuseren tot Crelan, waarbij zowel de marketing als de look and feel wordt aangepast. De huidige producten van Axa en Crelan zullen herbekeken worden (behouden, niet langer commercialiseren, stopzetten) en onder de vlag van Crelan in al dan niet gewijzigde vorm aangeboden worden.
  • Verschillende banken pakken in hun communicatie uit met het charter rond digitale inclusie en het feit dat ze actief deelnemen aan de ontwikkeling van informatiesessies over digitaal bankieren en cyber security die door Febelfin worden georganiseerd.

Ter info: universele bankdienst

De universele bankdienst is een zichtrekening in euro die gekoppeld is aan een minimaal dienstenaanbod zodat de consument betalingen kan verrichten en zijn geld kan beheren, ook al is hij niet-digitaal vaardig. In dit dienstenaanbod geniet de consument van volgende diensten:

  • Minstens 60 manuele verrichtingen per jaar
  • Een debetkaart
  • Minstens 24 geldafhalingen in euro per jaar aan het automatisch loket van de bank
  • Afdrukken van rekeninguittreksels in de bankeigen automaten in het kantoor, maandelijkse afhalingen van uittreksels aan het loket voor zover de bank deze service aanbiedt of maandelijkse verzending met de post op uw verzoek
  • Gratis domiciliëring en gratis instellen van doorlopende opdrachten

Banken mogen dit aanbod naar eigen goeddunken verder aanvullen met extra dienstverlening, maar moeten minimaal dit dienstenaanbod garanderen. De maximumprijs voor de universele bankdienst is vijf euro per maand, dus maximaal 60 euro op jaarbasis. Voor de verzending van uw maandelijkse rekeninguittreksels zal de bank bijkomende kosten aanrekenen. Hiervoor bestaan drie mogelijkheden:

  • Maximaal forfaitair tarief van 5 euro per jaar + verzendkosten.
  • Maandelijkse abonnementskosten aan het maximumtarief van 2,5 euro, inclusief verzendkosten.
  • Maximale kosten van 1 euro per enveloppe+ verzendkosten.

De universele bankdienst wordt vaak verward met de basisbankdienst, terwijl het hier wel degelijk over twee verschillende zaken gaat. De universele bankdienst is niet gekoppeld aan voorwaarden en staat dus open voor alle consumenten, maar is wel bij uitstek geschikt voor niet-digitaal vaardige klanten. De basisbankdienst is bij wet geregeld en garandeert een daadwerkelijk recht op een betaalrekening voor consumenten, waarvan de toegang aan strikte voorwaarden is gebonden. De basisbankdienst is dan ook voornamelijk bedoeld voor personen voor wie het onmogelijk is om bij een bank een zichtrekening aan te houden, bijv. door het feit dat ze langdurige schulden hebben, constant in het rood staan, ...

Verschillende banken hebben één van hun commerciële producten aangepast aan de voorwaarden van de universele bankdienstverlening. Dit staat telkens vermeld bij de benaming van het commerciële product (rekening/pack) in de tabel.

  • Bron: nieuwsblad.be