Grenzend aan de Waddenzee in het noorden en Groningen in het westen is deze streek in het noorden van Duitsland een verrassende bestemming.

Kunst, Cultuur & Crea

(Verslag) Vierdaagse reis naar Ost-Friesland

Het was vroeg de zondagmorgen maar iedereen was bijtijds aan de vertrekplaats. Daar kregen we gezelschap van drie leden uit andere trefpunten zodat we met 9 opstappers in Hulst goed vertegenwoordigd waren. In Antwerpen pikten we nog 19 andere reizigers op en met 28 deelnemers ging het, na een ontbijtstop in Meer richting Bourtange in Nederland.

De schitterende ,volledig gerenoveerde, vestingstad werd door een enthousiaste gids in al zijn glorie toegelicht. Verder ging het dan richting Leer in Duitsland waar we op een stevig diner vergast werden.

Op maandagvoormiddag werden we ,weliswaar door een Duitstalige gids, wegwijs gemaakt in Leer zelf. We leerden tot in de finesse traditionele thee zetten en deden ons tegoed aan wederom een stevig middagmaal in een plaatselijk restaurant. In de namiddag konden we dan al rondkuierend alle hoekjes en kantjes van het gezellige stadje verder ontdekken.

Dinsdag vertrokken we meteen naar de Emssperrwerken in Emden. Het moet gezegd dat we toch wat onder de indruk waren van de omvang van een dergelijke dam tegen hoog water. Deskundige uitleg en een verhelderende film maakte het geheel de moeite waard. In Greetsiel aan de Waddenzee, kregen we weerom een stevige lunch voorgeschoteld waarna we ook dit mooie garnalenvissersdorpje rustig konden verkennen.

Het beste werd bewaard tot de laatste dag. Woensdagmorgen bezochten we de Meierwerf in Papenburg. Hoe groot en overweldigend de cruiseschepen zijn die hier worden gebouwd konden we aan de hand van een film maar ook in werkelijkheid zien. De enormiteit van zulke schepen en dus ook van de hallen waarin ze worden gemaakt is moeilijk te beschrijven. We waren allen met stomheid geslagen (en in het geval van Gerard wil dat heel wat zeggen!) Ook op deze laatste dag vergat men niet ons een stevige lunch voor te zetten vooraleer we richting België toerden.

Al bij al een mooie reis met een spectaculair tintje.

Van zondag 09 juli 2023
tot woensdag 12 juli 2023
Deze activiteit is enkel boekbaar voor leden van het organiserende OKRA-trefpunt.

3980 Tessenderlo