voordracht met Mr. Walter Van Steenbrugge

Kunst, Cultuur & Crea

Meester Walter Van Steenbrugge is een nationaal en internationaal strafpleiter die zich al drie decennia laat gelden als een voorvechter van fundamentele mensenrechten. Zowel voor slachtoffers als voor daders van misdrijven. Hij gaat in elke zaak tot het uiterste. Zijn credo is om iedere zaak te behandelen alsof het om zichzelf of om één van zijn intimi gaat.

Tijdens zijn vurig betoog doet Walter Van Steenbrugge een oproep om niet te snel te oordelen of te veroordelen. Ook buiten de rechtszaal worden meningen al heel snel gedebiteerd als waren het vaststaande feiten. Een verdachte is soms al voor het leven veroordeeld vooraleer er van een proces sprake is geweest. Maar is Vrouwe Justitia wel altijd zo blind en rechtvaardig als ze beweert. Is ons gerechtelijk systeem wel nog van deze tijd? Iemand is schuldig of niet schuldig, toerekeningsvatbaar of niet toerekeningsvatbaar. Klopt zoiets wel? Een avond om op het puntje van je stoel te zitten!

cc De Poort
vrijdag 20 oktober 2023