Dikke merci om verbonden te blijven

In april staat de dikke merci terug in de kijker. OKRA wil voor het tweede jaar op rij de dikke merci’s verder uitstrooien in Vlaanderen. Iedereen die warme contacten legt, een luisterend oor biedt, een extra telefoontje doet, mensen betrekt, … verdient een dikke merci. De coronacrisis heeft ons immers geleerd dat goede, warme contacten cruciaal zijn. Door dikke merci te zeggen groeit de onderlinge betrokkenheid op elkaar. Het lijkt misschien maar een klein complimentje maar het opent de deur verder voor elkaar. Kortom, een dikke merci werkt uitnodigend om verder contact te blijven houden.

De focus ligt dit jaar op het zorgmagazine van april waar naast getuigenissen en inspirerende verhalen over verbondenheid een dikke merci-kaart zal insteken die onze leden kunnen versturen. In dit speciale nummer lees je hoe organisaties en mensen een moeilijke situatie veerkrachtig ombuigen tot iets nieuws. Roel Eerlingen, directeur van Integro vzw, geeft aan dat deze crisis zaken heeft mogelijk gemaakt die al tien jaar niet wilden lukken. Verbondenheid overheerste de crisis. Ouderenpsycholoog Luc Van de Ven geeft tips hoe we eenzaamheid kunnen bestrijden. Liesbeth Van Vlasselaer, Katrien Peeters en Viv Gemoets vertellen hoe je mantelzorgers kan betrekken in het woonzorgcentrum. Bij Tele-Onthaal kan je dan weer terecht als je het moeilijk hebt. En OKRA-leden getuigen van de warmte van goede contacten. Bovendien zit er in de editie van april de affiche ‘OKRA alleen maar bingo’ om uit te hangen.

Dikke merci om verbonden te blijven

Oorspronkelijk hadden we naast deze interne OKRA-actie het plan om het mooie verbindende werk van OKRA zichtbaar te maken tijdens publieke (pers)momenten op Vlaamse en Brusselse pleinen. Dit hebben we geannuleerd omdat o.w.v. corona. Daarnaast wilden we i.s.m. de dansgroepen van OKRA-SPORT+ de personen (personeel, mantelzorgers, …) bedanken die er zijn voor de bewoners van WZC. Dit zouden we doen met een dans op het plein. Ook dit hebben we terug in de frigo moeten steken.

Je vraagt je misschien af wat je wel nog kan doen. Corona probeert veel stokken in de wielen te steken. Maar OKRA krijg je niet zomaar klein.

Wat kan je wel doen?

We roepen niet op om allerhande knap bedachte activiteiten of campagnes in te richten maar gewoon om de spontane goedheid van onze leden verder zijn werk te laten doen. Eenzaamheid los je immers niet met een ‘projectje’ op. Soms kan net dat luisterend oor of die ene toevallige ontmoeting hét verschil maken.

#Bedank

OKRA geeft je de kans om diegene die je bezoekt, naar je luistert, uitnodigt, betrekt in het zonnetje te zetten. Soms vind je niet de juiste manier om dank je wel te zeggen. Met de mooie ‘dikke merci’-kaart in het magazine van april kan je heel gemakkelijk iemand verrassen. Stuur je vriend(in), familie, kennis een ‘dikke merci’-kaart en maak zo zijn of haar dag mooi.

#Blijf verbonden

We lopen momenteel niet zomaar binnen bij elkaar. Op zich normaal maar ook wel een beetje jammer. Want veel mensen kikkeren op van een spontane babbel of wat hulp. Corona heeft het ons de afgelopen maanden niet makkelijk gemaakt. We nemen terecht liever niet onnodig risico’s. Ook een telefoontje kan wonderen doen. De kracht van een goed gesprek valt niet te onderschatten. Volg ten alle tijden bij alles wat je onderneemt om verbonden te blijven de actuele richtlijnen op.

#Betrek alle ouderen

Als trefpunt vormen we een cruciale schakel om te zorgen dat eenzaamheidsgevoelens bij ouderen minder kansen krijgen. Het is belangrijk om hierbij ook aandacht te besteden aan ouderen met een grotere kwetsbaarheid. Met kleine aandachtspunten kan je ervoor zorgen dat iedereen kan blijven meedoen. Wees alert voor ingrijpende gebeurtenissen bij mensen uit je buurt of trefpunt. Een plots verlies, pensionering of de zorg voor een naaste die plots zwaarder is geworden, kunnen ervoor zorgen dat contacten wegvallen. Een verhuis naar bijvoorbeeld een woonzorgcentrum heeft een enorme impact, zowel op het leven van de nieuwe bewoner als voor hun mantelzorgers. Ook als mensen wat minder mobiel worden, ligt eenzaamheid op de loer. Dan is het fijn om hem of haar weer op weg te helpen.