Wil je graag gelukkig worden?

Dan is onze OKRA-inspiratiegolf wel iets voor jou.

Het leven is best spannend en zit vol verrassingen. Een deel hebben we niet in handen maar een ander deel wel. Het deel dat we in handen hebben heeft te maken met ‘hoe’ we omgaan met alles wat op ons levenspad komt. Een juiste open en positieve ingesteldheid kan al een wereld van verschil maken. En ook bewust de mensen rondom jouw gelukkig maken, kan je eigen geluk geweldig doen toenemen. Verder bouwend op die 2 sleutelinzichten nodigen we alle OKRA-leden (en iedereen die ervoor openstaat) uit om mee te doen aan de grote inspiratiegolf van OKRA.

Wat?

Met onze inspiratiegolf willen we zoveel mogelijk leden van OKRA uitnodigen om in het voorjaar 30 dagen lang, elke dag 5 minuten te verstillen en (minstens) elke dag 1 daad te doen van kleine goedheid. Als je iets 30 dagen volhoudt, is de kans groot dat je nieuw gedrag een gewoonte wordt. En als je merkt dat je er gelukkiger van wordt, dan zal je het in de toekomst doen. Het is een soort vitaminekuur voor je hart, voor je leven. Het mooie is dat we het met velen samen kunnen doen. Onze inspiratiegolf van geluk zal klein beginnen, maar we hopen dat we gaandeweg veel van onze leden kunnen uitdagen om dit even te proberen. Je zal al doende ontdekken hoe leuk het is en hoeveel fijne momenten het je zal opleveren.

Tips om te verstillen

We nodigen je dus uit om dagelijks 5 minuten tijd te nemen om naar binnen te gaan en contact te zoeken met wat je draagt, energie en vertrouwen geeft.

• Je kan dat doen door - bij wijze van spreken - koffie te drinken of door gewoon even met jezelf in gesprek te gaan op een rustige plek en stil te staan bij de vraag: 'Hoe gaat het met mij?' of door de vraag te stellen: 'Wat is mijn diepste verlangen?'
  • Je kan dat doen door - bij wijze van spreken - thee te drinken of gewoon je te laten inspireren door een fijne tekst, een beeld, een filmpje, de natuur. Je eigen leven is dan als het hete water dat op smaak wordt gebracht door een inspiratie- impuls, het theezakje.
  • Je kan dat doen door - bij wijze van spreken - wijn te drinken of te experimenteren met meditatie. Gewoon even je ogen sluiten en een mantra, gebedswoord of gelukswoord vriendelijk in jezelf herhalen. Of je kan het ook doen door rustig te luisteren naar je adem. Het is een vorm van verstillen die de kwaliteit heeft van het genieten van een goed glaasje wijn.
  • Je kan dat doen door - bij wijze van spreken - bruiswater te drinken en heel gewone dagelijkse handelingen met aandacht en liefde te doen. Hier heeft mindfulness ons heel wat te bieden. Je zou de gewone dingen van elke dag kunnen vergelijken met het water en de extra aandacht of liefde waarmee je het doet met de bubbels.

Tips kleine goedheid

Zoek het niet te ver. We gaan voor heel kleine en haalbare daden van goedheid.

• Je kan een daad van kleine goedheid doen voor wie dicht bij je leeft, woont of werkt. Zomaar de vaat leegmaken.
  • Je kan een daad van kleine goedheid doen voor iemand die je nog niet kent. Een glimlach schenken aan een voorbijganger die je niet kent.
  • Je kan een daad van kleine goedheid doen voor onze planeet. Eén stukje zwerfvuil oprapen.

Aan de slag!

Doe mee met de OKRA-inspiratiegolf: 30 dagen lang, elke dag 5 minuten verstillen en 1 daad doen van kleine goedheid.

Gebruik onze hulpmiddelen

OKRA bezorgt je een gratis dagboek, een vensteraffiche, een bezinningstekst en een online platform via Facebook. Zij zijn jouw bondgenoot tijdens onze inspiratiegolf.

Hou ons op de hoogte

Laat ons weten via de Facebookgroep of via een mail naar iense.verweire@okra.be hoe het gelopen is. De mooie momenten, de moeilijke momenten, suggesties, enkele foto’s,... kortom alles wat je kwijt wil.