Blozende appeltjes en Hervekaas

Gesponsord artikel

Heb je wel al eens van het Land van Herve gehoord? Het klinkt een beetje hemels en dat is het ook wel. Het land van Herve ligt in de provincie Luik en kan je het best omschrijven als het land van blozende appeltjes en groene malse weiden waarin grazende koeien het landschap bepalen. Kortom, het is een klein paradijsje op aarde.

Het Land van Herve strekt zich uit tussen de Vesder en is bezaaid met kleine dorpen. Zijn rijke verleden heeft de huidige bewoners van het plateau een belangrijk en prestigieus erfgoed nagelaten. De ‘Abbaye du Val-Dieu’ is een van de parels. De abdij ligt in de vallei van de Berwinne en heeft een zekere charme behouden door het homogene karakter van haar gebouwen en de unieke groene omgeving. Kastelen zijn er bij de vleet. Elk dorp heeft er minstens drie. Ook interessant zijn de vele boerderijen met prachtige hoofdgebouwen die verspreid liggen over het plateau. De streek bulkt letterlijk van schatten uit het verleden.

In het Land van Herve is de natuur alom aanwezig. Weiden en aanplantingen met fruitbomen, afgezet met hagen, vormen het aantrekkelijke decor van een frisgroene streek met zachte heuvels en valleien. Tal van waterloopjes dalen als zilveren draden af van de hellingen naar de valleien van de meest charmante dorpjes.

Het is ook de streek waar die overheerlijke Herve kaas vandaan komt en de appel- en perenstroop van Aubel. Loopt het water je al in de mond? Het huis voor Toerisme organiseert verschillende daguitstappen om hun streek en lokale lekkernijen te komen ontdekken.

Een van die daguitstappen gaat rond het thema ‘smaken en streekeigenheid’. Het programma ziet er als volgt uit:

9h00 Onthaal op het huis voor toerisme en bezoek aan Ruimte van de Lekkere Smaken

Jean de Herve onthult je de productiegeheimen van de beroemde kaas en geeft een kort overzicht van het wallenlandschap, de kastelen, de valleien en dorpen die samen het Land van Herve vormen

10h15 Bezoek aan de kaasboerderij Le Vieux Moulin

Ontdekking van de kaas van Herve, topproduct van de streek. In een voormalige schuur boven de kelders waar de kazen rijpen, wordt een documentaire vertoond, staan oude werktuigen tentoon en geniet je van een proeverij. Bezoek van de verschillende ateliers.

12h15 Lunch (3 gangen)

15h00 Bezoek aan de Ambachtelijke Siroopfabriek van Aubel

Al vijf generaties lang wordt de ambachtelijke stroop nog steeds gemaakt in koperen ketels boven een stevig vuur en zonder toegevoegde suikers.

16h15 Bezoek aan de Brouwerij van Val-Dieu

De brouwerij, wederom opgebouwd in de binnenmuren van de abdij zelf, brouwt aan de hand van een samenstelling gebruikt door de monnikenbrouwers om hun traditie voort te zetten. Ontdekking van de installaties, de fabricatie en degustatie.

18h15 Terugkeer naar het huis voor toerisme

Voor meer info en reservatie, klik hier of mail naar syv@walloniebelgietoerisme.be voor persoonlijk advies.

Gepubliceerd op 02/09/2019