Zelf een attest opmaken kan je niet zomaar doen, je moet hiervoor verplicht beroep doen op een asbestdeskundige die verbonden is aan een erkende onderneming. Deze persoon is onafhankelijk, volgde een erkende opleiding en slaagde voor een theoretisch en praktisch examen. Om het attest op te maken voert de deskundige een zgn. niet-destructief onderzoek uit, wat voornamelijk visueel van aard is. Hij zal dus nakijken waar er eventueel problemen zijn en kan stalen nemen van bepaalde oppervlaktes zoals bijv. het pleisterwerk, zonder in muren te boren of valse wanden open te kappen. Als (nieuwe) eigenaar krijg je dus een algemeen inzicht in de risico’s van het gebouw. Voor de nieuwe eigenaar is het aanbevolen dat hij dit attest met de deskundige bespreekt zodat hij kan inschatten welke kosten er eventueel gemaakt gaan moeten worden om de asbest op een veilige manier te verwijderen.
Het attest blijft in principe 10 jaar geldig, tenzij er in het attest sprake is van een onveilige toestand. Dan is het attest vijf jaar geldig. Een voorbeeld van attest en een lijst van gecertificeerde deskundigen vind je terug via de infokanalen van OVAM.
Om een attest op te laten maken en het voorafgaandelijke onderzoek te laten doen, betaal je gemiddeld 500 à 600 euro. Naargelang de grootte, hoogte en complexiteit van het gebouw kan dit echter oplopen, bijv. wanneer er een hoogtewerker nodig is of er extra stalen genomen moeten worden. OVAM rekent een retributie van 50 euro aan voor het afleveren van het attest aan de deskundige, die dit aan de klant doorrekent. Let er echter wel op dat de deskundige geen BTW aanrekent op de retributie, dit is immers niet toegestaan.