Nieuwe V-test

ergelijk energiecontracten met de nieuwe V-test

Op 11 januari lanceerde de VREG1 een nieuwe V-test. Die is makkelijker in gebruik en heeft meer mogelijkheden. Wist je dat er OKRA-vrijwilligers meewerkten om er een gebruiksvriendelijke tool van te maken?

Wat is de V-test?

Op basis van jouw jaarverbruik voor elektriciteit en aardgas toont de V-test een overzicht van alle energiecontracten en hoeveel je dat op jaarbasis kost. In de context van het arrest van het Grondwettelijk Hof over de terugdraaiende teller in het begin van 2021 en de hoge prijzen voor aardgas en elektriciteit sinds het najaar van 2021 deden beduidend meer gezinnen en bedrijven een beroep op de V-test om bewust een energiecontract te kiezen. De V-test bewees ook in die bewogen omstandigheden zijn waarde als enige niet-commerciële en volledige online prijsvergelijker in Vlaanderen.

Verbeterde V-test

Om gezinnen en kmo’s nog beter te ondersteunen bij hun zoektocht naar het meest gepaste energiecontract, is er de nieuwe V-test. Enkele belangrijke verbeteringen op een rijtje:

• De nieuwe V-test bevat meer informatie. Leveranciers bieden vaak kortingen aan. De V-test bevat die nu ook en kan er rekening mee houden bij de inschatting van de verwachte jaarkost van een contract. Ook toont de V-test niet-verrekenbare kortingen en bijkomende diensten bij een contract.
  • Met de nieuwe filtermogelijkheden kunnen gebruikers de resultaten weergeven volgens hun persoonlijke voorkeuren. Ze maken gebruikers ook bewust van mogelijke valkuilen bij een contract. Bijvoorbeeld: betaalt de klant de vaste vergoeding altijd volledig per begonnen contractjaar? Of betaalt hij die volgens het aantal dagen dat hij klant is? Voor welke onderdelen van de energiekost biedt de leverancier prijszekerheid en voor hoe lang? Zijn elektronische communicatie of bijkomende betalende diensten verplicht bij dit contract?
  • De nieuwe V-test heeft extra mogelijkheden voor gezinnen en kmo’s met een digitale meter. Heeft de gebruiker een digitale meter en zonnepanelen? Dan maakt de V-test nu ook een inschatting van de verwachte jaaropbrengst per terugleveringscontract. Heeft de gebruiker een digitale meter en leest Fluvius al minstens één jaar zijn verbruik per kwartier uit (zie artikel capaciteitstarief)? Dan kan hij die kwartierwaarden downloaden bij Fluvius en opladen in de Vtest. De V-test maakt dan een inschatting van de verwachte jaarkost van dynamische contracten (dat zijn contracten waarbij de prijs verschilt op uurbasis) op basis van het eigen verbruiksprofiel.
  • Vanuit de nieuwe V-test kunnen gebruikers eenvoudig doorklikken naar alle informatie over het contract van hun voorkeur op de website van de leverancier. Zo zijn ze zeker dat ze het juiste contract afsluiten.
  • Gebruikers kunnen een uitgevoerde V-test bewaren of delen via een persoonlijke link. In die link zitten de ingevoerde gegevens en de gebruikte filters. Via die link kunnen ze op elk later moment met één klik het huidige aanbod van energiecontracten vergelijken. Zo wordt het ook makkelijker om een V-test voor iemand anders uit te voeren.

Extra mogelijkheden in de loop van 2022

In de loop van 2022 voegt VREG nog verschillende extra mogelijkheden toe.

• Zo integreren ze onder andere de Servicecheck in de V-test. Ook de kwaliteit van dienstverlening van een leverancier kan namelijk een belangrijke rol spelen bij de keuze van een energiecontract.
  • Daarnaast zullen gebruikers een persoonlijk “Mijn V-test”-profiel kunnen aanmaken. Daarin kunnen zij bijvoorbeeld hun huidige contract bewaren en krijgen een beter zicht op wat ze kunnen besparen. Via dat persoonlijk profiel en een koppeling met het energieportaal van Fluvius zullen alle gebruikers ook hun verbruik automatisch kunnen ophalen.

Op dit moment biedt de V-test al 24 contracten met vaste prijs en 61 contracten met variabele prijs aan voor gezinnen. Het aanbod van vaste contracten is in de voorbije maanden sterk afgenomen. Een half jaar geleden was de verdeling tussen vaste en variabele contracten nog meer evenwichtig. Die evolutie is een gevolg van de hoge energieprijzen.

Een robuuste inschatting en onderlinge vergelijking van de verwachte jaarkost van contracten met variabele prijs is complex. Er zijn heel wat verschillende prijsformules en de toekomstige evolutie van de prijzen op de energiebeurzen is onzeker.

Doe de nieuwe V-test!

Vergelijk en vind het energiecontract dat bij je past: https://vtest.vreg.be/.