OKRA en WSM komen samen verder op voor de rechten van ouderen wereldwijd

Zowel in het beleidsplan van OKRA als WSM is er de komende jaren aandacht voor de specifieke noden van ouderen wereldwijd. Recht op sociale bescherming is daarbij een belangrijk gegeven. Met een rechtvaardig inkomen en een goede gezondheidszorg kunnen ouderen hun leven verder opbouwen en volwaardig participeren in de buurt en de samenleving. Om dit te realiseren gaan we de komende jaren samenwerken met organisaties die werken met ouderen in Azië, Centraal-Afrika en Roemenië en volgen we de stappen die gezet worden bij de Verenigde Naties om te komen tot ‘een wereldwijd verdrag tegen leeftijdsdiscriminatie van ouderen’. Wordt vervolgd!

Patenten opschorten: broodnodige eerste stap om uit de pandemie te geraken

Elke dag kost de coronapandemie mensenlevens. Ouderen overal in de wereld zijn daar helaas de grootste dupe van. De vaccins brachten hoop op beterschap, maar de productie kan niet volgen. Landen zonder macht en geld staan daardoor achteraan in de rij, hun bevolking krijgt het vaccin pas in 2023 of zelfs nog later. Er is nochtans een oplossing: de patenten op COVID-vaccins opschorten is de eerste en broodnodige stap naar een hogere – en goedkopere – productie. Alleen zo vermijden we dat het virus verder circuleert en muteert. Er is geen tijd meer te verliezen. OKRA blijft, samen met WSM en vele sociale organisaties in België en in de wereld, alles op alles zetten om op dat debat te wegen. Want iedereen heeft recht op bescherming tegen COVID-19!

De Europese Commissie houdt de opschorting van patenten op COVID-vaccins tegen. Met één miljoen handtekeningen van Europese burgers moet de Europese Commissie dit opnieuw bespreken.

Wat kan je doen om de actie te ondersteunen?

• Teken net als OKRA het Europees burgerinitiatief op www.noprofitonpandemic.eu/nl
  • Overtuig ook anderen om het te doen: in je trefpunt, je familie en vriendenkring
  • Doe mee aan onze actie op 1 oktober in het kader van de internationale dag van de ouderen: ’recht op vaccinatie, ook voor ouderen wereldwijd’.