OKRA schaart zich achter de doelstellingen van Grootouders voor het klimaat en stapte mee op in de klimaatmars op zondag 23/10 in Brussel. Eerder die week reden ook OKRA vrijwilligers mee van Oostende naar Brussel om aandacht te vragen voor de klimaatzaak.

Reeds vele jaren werkt OKRA rond duurzaamheid en klimaat. Zo hadden we ruim 20 jaar geleden een jaarthema rond milieu en de verregaande ontbossing in Vlaanderen. OKRA plantte toen zelf enkele bossen. 9 jaar geleden hadden we een jaarthema ‘Ik vind de aarde leuk’ waarin we samen met onze vrijwilligers op zoek gingen hoe we onze ecologische voetafdruk kunnen verkleinen.

‘We zijn de eerste generatie die de gevolgen van de klimaatopwarming aan den lijve ondervinden (denken we nog maar eens aan de overstromingsramp in Wallonië vorige zomer), maar we zijn ook de laatste generatie die het tij nog kan keren.’

Werken aan klimaat en duurzaamheid staat dan ook als een belangrijke beleidsoptie in ons beleidsplan, en dit hebben we recent bevestigd in onze vernieuwde missie en waarden. Vanuit deze boodschap schrijven wij ons met OKRA in bij de doelstelling van Grootouders voor het klimaat. Wij hebben immers een zeer grote verantwoordelijkheid naar onze kinderen en kleinkinderen toe!

Daarom fietsten wij van 17 tot 23 oktober ook mee met de Grootouders voor het klimaat om aandacht te vragen voor de klimaatzaak, om meer politieke daadkracht te vragen, de moed om verder te gaan dan het strikte minimum, om onze aarde nog een kans te geven, om mee te zorgen voor een keerpunt, hoop op toekomst.

En we stapten ook mee op in de klimaatmars van zondag 23/10 in Brussel. Met 30.000 anderen roepen we de beleidsmakers op om op de komende klimaattop de juiste en broodnodige keuzes te maken.

Koen Peeters, coördinator voor de cel Belangenbehartiging van OKRA kwam even in het journaal.