Ouderen laten zich massaal vaccineren en vinden dat de jongeren dit ook verdienen

Bij OKRA Trefpunt 55+, de grootste ouderenorganisatie van Vlaanderen met meer dan 145 000 aangesloten leden, laten ouderen zich massaal vaccineren. OKRA roept iedereen op om dit voorbeeld te volgen. Want alleen samen geraken we uit deze pandemie.

Deze pandemie treft ouderen bijzonder zwaar

De statistieken liegen er niet om: vooral bij ouderen is er oversterfte en zijn er meer ziekenhuisopnames. Om nog maar te zwijgen van de moeilijke periodes in de woonzorgcentra.

Maar ook in thuissituaties is het niet makkelijk voor ouderen. Van de ene dag op de andere werd alle sociaal contact ontraden en werd het sportief en cultureel verenigingsleven lam gelegd, ook dat van OKRA. Eenzaamheid en sociaal isolement werden realiteit. Gelukkig bleef OKRA actief en hielden vrijwilligers contact via belrondes, drempelbezoekjes, extra kaartjes en attenties…

Maar er is hoop...

Want sinds 15 maart zijn de 65-plussers aan de beurt in de vaccinatiecentra. Een dag waar velen naar uit gekeken hebben. Zo ook Jacques De Koninck uit Moorsele.

Deze 88-jarige is OKRA-lid en vertelt waarom hij zich liet vaccineren.

“Wat ben ik blij dat ik intussen mijn volledige vaccin toegediend kreeg. Ik heb niet getwijfeld om me te laten vaccineren, want daardoor heb ik eindelijk weer wat perspectief en hoop op betere tijden. Mijn sociale agenda was nog nooit zo leeg: ik kon niet meer fietsen en deelnemen aan de volkspelen, maar het meest van al heb ik nog mijn vrienden gemist. Die wekelijkse samenkomsten zijn zo belangrijk en deugddoend. Samen lachen maar ook luisteren naar elkaars grote en kleine vreugdes en pijntjes. Dat heb ik echt gemist.
Ook mijn kinderen en kleinkinderen heb ik gemist. We moeten natuurlijk nog steeds voorzichtig blijven, maar ik hoop echt dat ook zij snel ingeënt kunnen worden. Zodat we allemaal samen weer kunnen genieten van onze gezellige familiebijeenkomsten. Het is ontroerend hoe bezorgd mijn kinderen en kleinkinderen om mij zijn. Maar dat is omgekeerd ook zo, hoor (knipoog).

Ik ben dankbaar dat ik nu aan de beurt was, maar het wringt ook een beetje. Ik vind dat de jeugd het evenveel verdient om snel ingeënt te worden. Corona zette ons leven een jaar in pauzestand, dat is voor iedereen lastig, maar als 18-jarige is dat toch iets anders dan voor mij als 88-jarige. Mijn 18de verjaardag kon ik wel vieren met mijn vrienden. Ik hoop dus dat we ons allemaal laten vaccineren van zodra het kan, zodat we hier samen uit geraken én de verschillende generaties weer onbezorgd op stap kunnen en mogen mixen. Ik plan alvast een groot feest met mijn familie.”

Of Jacques De Koninck, last had van bijwerkingen van het vaccin?
“Er zijn inderdaad wat kleine ongemakken, maar na een dag was dat al voorbij. Als je moet kiezen tussen wat kleine bijwerkingen of onzekere weken aan de beademingsmachine… dan weet ik het wel”.

Meer info: Kortrijk@okra.be of 056 52 63 53