Vlaamse Energieleverancier stappenplan

Vlaamse Energieleverancier (VEL)

De Vlaamse Energieleverancier werd op 7 december 2021 failliet verklaard. Dat betekent dat vanaf die dag deze leverancier geen gas of elektriciteit meer levert. Heel wat klanten die ingeschreven hadden via de groepsaankoop van de provincie Oost-Vlaanderen zijn hier de dupe van.

Wat moet u ondernemen?

  • Betalingen
    • Bij domiciliering: zeg je domiciliering ogenblikkelijk op.
    • De openstaande facturen: indien er bijbetaald moet worden zal u een eindafrekening krijgen van de curator. Indien u teveel betaalde blijft het koffiedik kijken of u terugbetaald zal worden (geen prioritaire schuldeiser).
  • Energievoorziening
    • In België fungeert de netwerkbeheerder ( Fluvius) tijdelijk (60 dagen) als “noodleverancier”. Fluvius garandeert de continuïteit. Uiteraard moet hiervoor ook betaald worden maar aangezien zij geen producent zijn zullen de prijzen merkelijk (x3) hoger zijn.
    • Daarom is het ook belangrijk om zo snel mogelijk een “nieuwe leverancier” te vinden.
    • Meer info kan u ook vinden op de website van Fluvius .
  • Nieuwe leverancier
    • Doe de V-test op de website van de Vlaamse Energieregulator voor Elektriciteit en voor Gas. U moet beide niet bij dezelfde leverancier nemen. Wel moet u een keuze maken variabel of vast tarief.
    • Met de huidige fluctuaties op de energiemarkt is het moeilijk om een keuze te maken. Denkt u dat de prijzen nog gaan stijgen dan kiest u beter voor een vast contract. Denkt u dat de prijzen gaan dalen kies dan voor een variabel contract.
    • Weet wel dat u zeker meer zal betalen dan vandaag met het nieuwe contract. Het is dan ook aan te raden om de evolutie van de prijzen te volgen.
    • Er is momenteel ook een “groepsaankoop” van de provincie voor Groene stroom waar u vrijblijvend kan op inschrijven. Maar u kan op het resultaat nu niet wachten, dus direct overschakelen is nu de boodschap en nadien evalueren. Is het resultaat voordeliger dan kan u altijd overschakelen. Let wel: opzegtermijn 1 maand.
  • Hoe overschakelen naar de nieuwe leverancier
    • Zodra u een keuze gemaakt hebt kan u ofwel online registreren of contact opnemen met de klantendienst.
    • Vraag als datum voor overschakeling ASAP of zelfs vanaf 8 december 2021.
    • Noteer de meterstanden en geef deze door aan Fluvius.
  • Sociaal tarief
    • Het sociaal tarief verandert in principe niet, maar u moet wel overstappen naar een andere leverancier. In de tussenperiode moet Fluvius van de federale dienst economie een goedkeuring krijgen.