Wijziging bezoekersregeling woonzorgcentra

Zoals jullie al vernomen hebben in de pers zal het bezoek aan bewoners van WZC versoepeld worden. De basisvoorwaarde is dat 90% van de bewoners en 70% van de personeelsleden langer dan 10 dagen gevaccineerd is met de 2de vaccinatieprik.

Hierdoor zal er meer contact mogelijk worden :

• Tussen de bewoners onderling, vooral van eenzelfde leefgroep of afdeling. Contacten tussen verschillende leefgroepen zijn ook mogelijk, maar met de nodige veiligheidsvoorschriften naar bv afstand toe;
  • Naar analogie met de alleenwonende ouderen, mogen de bewoners van WZC nu 2 nauwe knuffelcontacten ontmoeten. Ze mogen elkaar aanraken zonder mondmasker. Om de 2 weken kunnen deze contacten wisselen;
  • Bewoners kunnen ook in open lucht afspreken met andere familieleden. Dit kan maximaal met 4 personen die allen een mondmasker dragen;

Bezoekuren moeten dag-, avond- en weekendmomenten bevatten.

Het grootste knelpunt blijft momenteel de opname van nieuwe bewoners in het woonzorgcentrum.

Nieuwe bewoners worden beschouwd als een mogelijke bron van besmetting. Daarom geldt voor hen een beperkt verblijf van een week op de kamer en een test op dag 1 en dag 7. Maaltijden worden op de kamer genuttigd. De kamer kan wel occasioneel worden verlaten, altijd met mondneusmasker. Bezoek door één iemand kan in de kamer, waarbij elkeen een mondneusmasker draagt en afstand houdt. Bezoek buiten kan zoals voor elke andere bewoner.

Vanaf het ogenblik dat ook de brede bevolking gevaccineerd wordt (65-plussers voorlopig vanaf 22 maart) zal de bezoekersregeling hieraan aangepast worden. We blijven jullie berichten over deze aanpassingen.