De zorgvolmacht laat je toe om aan iemand anders het recht te geven om je vermogen te beheren of beslissingen te nemen wanneer je daar op een dag niet meer toe in staat bent. Een zorgvolmacht kan je in bepaalde gevallen zelf opstellen. Het is wel aangewezen om je te laten bijstaan door een notaris wanneer je in je zorgvolmacht handelingen voorziet die een belangrijke impact hebben op je vermogen. Bij een verkoop, schenking of successieplanning is een notariële akte noodzakelijk.

Op 1 januari werden de erelonen van de notarissen hervormd. Voor het opstellen van een zorgvolmacht geldt er een vast ereloon van 195 euro. Wanneer je twee lastgevers opneemt in de volmacht betaal je 100 euro extra.

Het totale prijskaartje van een zorgvolmacht ligt echter een stuk hoger. Zo kunnen er nog dossierkosten bijkomen. Voor vastgoedtransacties komt daar nog 150 euro bij aan fiscale kosten.

CM ontwikkelde i.s.m. OKRA een sjabloon en een bijhorende handleiding om personen te ondersteunen in de opmaak van een zorgvolmacht. Het sjabloon kun je gebruiken als voorbereiding voor je gesprek met de notaris, maar ook als onderhandse akte, als je zonder tussenkomst van een notaris een zorgvolmacht wenst op te stellen.

www.cm.be/zorgvolmacht

Gezocht: deelnemers voor test workshop ‘zorgvolmacht’

OKRA werkt samen met CM aan workshops om leden te ondersteunen bij het opmaken van een zorgvolmacht. In het najaar van 2023 rolt CM deze sessies uit in Vlaanderen. Graag willen we de sessies vooraf uittesten met echte deelnemers. Op die manier hopen we het aanbod volledig op maat te maken voor onze leden. Ben je geïnteresseerd in het thema zorgvolmacht? Aarzel niet om je kandidaat te stellen voor de gratis testsessie. Je hebt geen voorkennis nodig. We vragen wel om op voorhand een video te bekijken ter voorbereiding.

• Wanneer? Op maandag 8 mei: start sessie 10u – einde 12u30 (onthaal vanaf 9u30)
  • Waar? Aeropolis, Haachtsesteenweg 579 in Brussel (Schaarbeek)
  • We voorzien een broodjeslunch en terugbetaling vervoersonkosten
  • Maximaal 15 deelnemers (de eerste 15 snelle beslissers winnen)