Uitstap naar het BCG in Tongeren, en bezoek aan een wijnstokerij in Nieuwerkerke

Kunst, Cultuur & Crea

Daguitstap naar Tongeren:

De laatste plaats raakte dan toch niet ingevuld en dus trokken we met 19 richting Tongeren. In het centrum voor blindengeleidehonden werden we ontvangen door een vrijwilligster en Geert Decresson, de blinde voorzitter van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden. Hij wist ons allen erg te boeien met zijn heldere uiteenzetting over de problemen van het blind zijn en het niet te onderschatten nut van een blindengeleidehond. We kregen een idee van de moeilijkheden en kosten voor het opleiden van de honden zelf en hoe ze het mobiel zijn en de integratie van de blinde of slechtziende personen in onze maatschappij enorm vergemakkelijken. Tijdens zijn betoog deden we ons tegoed aan een stuk taart en koffie en nadien kregen we een korte rondleiding in het centrum zelf. Tot slot werden we zelf even gedropt in een volledig duister vertrek waar we al schuifelend en tastend onze weg probeerden te vinden.

We vertrokken in het centrum met het vaste voornemen om voortaan geen enkel plastieken dopje nog laten verloren te gaan. De dopjesactie is immers een van de belangrijkste bron van inkomsten voor het centrum en de “waarde” van een blindengeleidehond was ons in elk geval duidelijk gemaakt.

Nadat we aan de veiling in Sint-Truiden onze lunch nuttigden (in Tongeren was het markt dus ietsje te druk!) waren we in de namiddag te gast bij Wim Arnaut in Nieuwerkerken. Als liefhebber wijnbrouwer, gidste hij ons door de finesses van het wijn maken. Wim toonde ons naast de wijngaard ook de diverse toestellen die bij het wijnbrouwen onmisbaar zijn. Nadien proefden we drie witte en een rode wijn uit Wims wijnkelder. Iedereen deed erg zijn best om op de juiste wijze aan het wijnglas te ruiken respectievelijk de wijn in de mond op de goede manier te degusteren. Zo konden we nadien (dat vonden we zelf toch) als echte kenners onze mening te kennen geven.

Het werd een aangename namiddag waarin Wim, als ervaren wijnmaker, ons heel wat wetenswaardigheden wist te vertellen.

Rond vijf uur zakten we, weer een beetje w(gr)ijzer, terug af naar de thuisbasis.

donderdag 28 september 2023
Max. 20 deelnemers