James Ensor en het masker in kunst: het Ensorjaar gaat in ons Trefpunt niet onopgemerkt voorbij. Deze activiteit sluit netjes aan bij dit thema!

Kunst, Cultuur & Crea

Emile Verhaeren en James Ensor hebben mekaar leren kennen in de zomer van 1883. Het Verhaeren-portret dat Ensor in 1891 schilderde was één van de hoogtepunten in hun vriendschap. Een reden voor het museum om, in het kader van het Ensorjaar, een reeks etsen van James Ensor rond het thema van het masker te presenteren.

Tal van kunstenaars hebben er zich door het thema Carnaval laten inspireren. De expo is een dialoog met een aantal moderne én hedendaagse kunstenaars die het masker een plaats gaven in hun oeuvre: er is werk te zien van o.a. Fernand Khnopff, Félicien Rops e.a.. Een aantal originele carnavalsmaskers brengen ons helemaal in de sfeer. Er is ook een literair luik met gedichten van o.a. Charles Baudelaire, Jan Campert, Paul van Ostaijen, Emile Verhaeren e.a.

Nog meer Ensor? Save the date! Op 24 oktober gaan we naar het KMSKA voor de tentoonstelling van Ensor!

In deelnameprijs begrepen: toegang, gids, carpool

Moeilijkheidsgraad: *

zondag 05 mei 2024
Max. 30 deelnemers
Deze activiteit is enkel boekbaar voor leden van het organiserende OKRA-trefpunt.

PC Tijl Wilgenstraat 7
2850 Boom