Info Liliane De Schutter - GSM 0485 51 51 93 Verplichte inschrijving vóór 22 april 2024 - Prijs: € 6,00 p.p.

Kunst, Cultuur & Crea

Vandaag brengen we een bezoek aan de Joodse Wijk in Antwerpen.
We worden daarvoor verwacht in de inkomhal van het Centraal Station om 14 uur.
We vertrekken om 13.15 uur aan het Kerkplein en nemen bus 32. Wie rechtstreeks komt, verzamelt om 13.45 uur in de inkomhal van het Centraal Station.

Er kunnen maximum 25 personen inschrijven en dit moet gebeuren vóór 22 april 2024 bij Liliane De Schutter én door storting van € 6,- p.p. op de rekening van OKRA-Elsdonk met vermelding van "de na(a)m(en) + Bezoek Joodse Wijk".

Op de website https://nl.wikipedia.org/wiki/.... kunnen we o.a. lezen:

De Joodse gemeenschap in Antwerpen telt circa 20.000 personen. De Antwerpse Joden wonen vooral in de wijk naast de diamantwijk, op enkele minuten loopafstand van het centraal station. Deze wijk noemt men ook wel Joods Antwerpen. Het is na New York, Londen en Jeruzalem een van de grootste gemeenschappen van charedische (orthodoxe) joden ter wereld. Ook in Klein-Antwerpen en Haringrode, twee wijken aan de Antwerpse Lange Leemstraat, wonen veel Joden.

Er zijn twee orthodox-joodse gemeenten in Antwerpen: Machzikei HaDas en Shomrei HaDas.
Chassidische joden vormen het merendeel van de charedische joden.
Er is ook een kleine gemeenschap van niet-chassidische Litvaks ofwel mitnagdiem. Verder zijn er modern-orthodoxe synagoges en organisaties, van Georgische Joden, een Sefardische synagoge, joodse organisaties en vele jongerenverenigingen.

In de joodse wijk bevinden zich tientallen kleine joodse scholen; iedere beweging heeft haar eigen scholen. Er zijn enkele grotere meisjesscholen (Beis Yaakovscholen), aangezien meisjes over het algemeen naar een niet specifiek aan hun chassidische stroming gebonden school gaan.

Samenkomst aan het Kerkplein
donderdag 25 april 2024