Maak kennis met de majestueuze woningen van de families d’Hane Steenhuyse en Vander Haeghen. Kleurrijke salons, kunstig meubilair, weelderig behang en zinnenprikkelende muurschilderingen flitsen je tweehonderd jaar terug in de tijd.

Toerisme & Uitstappen

Onder begeleiding van een officiële gids. maken wij kennis met de majestueuze woningen van de families d’Hane Steenhuyse en Vander Haeghen.

In de Veldstraat van Gent staat een achttiende-eeuwse hôtel de maître met een hemelse balzaal en weelderig versierde salons.
Met graaf Jean-Baptiste d’Hane de Steenhuyse (1757-1826) kreeg het huis haar prestigieuze reputatie door de vele voorname gasten en gekroonde hoofden die er logeerden. Niet alleen Frederik I, prins van Oranje en Alexander I, tsaar van Rusland vonden er logies, ook de Franse koning Lodewijk XVIII vond er onderdak nadat hij in 1815 was gevlucht voor de troepen van Napoleon.In 1953 werd het gebouw een beschermd monument. De stad Gent kocht het in 1981. Sedertdien heeft het hôtel de maître een culturele bestemming.

Huis Arnold Van­der Haeg­hen

De benedenverdieping van Huis Arnold Vander Haeghen in de Veldstraat staat open voor het grote publiek. Je vindt er naast een mooi gedecoreerde eetkamer en een uniek Chinees salon, ook het kabinet van Nobelprijswinnaar Maurice Maeterlinck.
In 1836 werd het herenhuis eigendom van de Gentse familie Vander Haeghen. Deze familie liet het gebouw bij testament na aan de stad Gent, maar op voorwaarde dat er een museumfunctie aan zou worden gegeven. In 1953 werd het pand dan ook als museum toegankelijk. Sinds 1997 is in het gebouw eveneens in gebruik door de Diensten Cultuur en Kunsten van de stad Gent.

We genieten gezellig na van al dit moois, bij een kop koffie of thee.

Hotel d’Hane Steenhuyse
dinsdag 09 april 2024