Reis doorheen den 'Grooten Oorlog'

Kunst, Cultuur & Crea

Ieper bezoeken zonder de Last-Post bij te wonen zou een groot gemis zijn. Dus we vertrekken pas om 9u30 en rond de middag belanden we uitgehongerd te Ieper waar we direct aan tafel worden verwacht.

Na de middag is er een rondrit van +/- 3u.duurt. Een gids laat ons de geschiedenis in en rond Ieper herbeleven. We verkennen de omgeving van Passendale waar de geallieerde legers in onmenselijke omstandigheden in 1917 een infanterieaanval op de Duitse linies lanceerden. We starten onze tocht met een bezoek aan Essex Farm Cemetery en de gerestaureerde verbandpost waar John McCrae werkte. Deze Canadese dokter schreef het beroemde gedicht ‘In Flanders Fields’. Via de Duitse begraafplaats in Langemark rijden we naar de grootste Britse dodenakker Tyne Cot Cemetery in Passendale. Van hieruit overzien we het slagveld van 1917 en genieten van dit onovertroffen staaltje van Britse tuinarchitectuur. Via Zonnebeke en de Franse begraafplaats Saint-Charles de Potyze keren we terug naar Ieper.

Terug in Ieper beland is er tijd om zelf Ieper te ontdekken of gewoonweg te genieten van een terrasje.

Om 18u komen we terug samen in restaurant ‘New Regina’ om aldaar het avondmaal te benutten. Aansluitend vertrekken we naar de Menenpoort waar we om 20u de Last Post kunnen beleven, een echt kippenvelmoment om nadien terug huiswaarts te keren.

Inbegrepen: reis met touring Marcel Cars – Broodplank (3 boterhammen met kaas/hesp/paté + boterkoek+ Koffie/thee) – Rondrit met gids “Sporen naar de Grooten Oorlog” – Avondmaal (Soep - Vlaamse karbonaden met frietjes en slaatje – dessert) – Last Post aan de Menenpoort

Exclusief: drank

dinsdag 02 juli 2024