Een voormiddag in het opleidingscentrum van de parachutisten en in de namiddag in Diest, de verborgen schatkamer van het Hageland.

Kunst, Cultuur & Crea

18 JUNI – UITSTAP SCHAFFEN EN DIEST - DAGUITSTAP

In de voormiddag bezoek opleidingscentrum parachutisten Schaffen.

In de namiddag kuieren in Diest, de verborgen schatkamer van het Hageland.

1. Schaffen
    1. Plaats: Karrestraat, Schaffen.
  2. Schaffen, één van de vijf deelgemeenten van Diest, heeft al een bewogen geschiedenis achter de rug. Op haar grondgebied is immers een militair vliegveld gevestigd, dat een belangrijke rol speelde tijdens WOI en II. Vandaag de dag geniet het vliegveld vooral bekendheid door het opleidingscentrum voor parachutisten dat er gevestigd is. Tijdens het bezoek aan het trainingscentrum krijg je meer uitleg over de voorbereiding van de ‘eerste sprong’, een zicht op het drogen, vouwen en herstellen van valschermen, het gebruik van de heliumballon en de verschillende droppings.
  3. Lunchen. We eten samen met de para’s de dagmenu inclusief saladebar en een drankje.
  4. Diest

In de namiddag bezoeken wij Diest. Om het voorstel, gedaan tijdens de Algemene Vergadering, de deelnemers meer vrijheid te bieden om zelf hun programma in te vullen hebben wij een speciaal aanbod. Je moet weten dat in Diest alle musea open zijn en ze bovendien gratis kunnen bezocht worden. Daarom hebben wij volgend voorstel:

1. Meest voor de hand liggend (hier zullen wij de mensen vergezellen):
    • de Sint-Sulpitiuskerk;
    • de Gulden Maene (geboortehuis Sint-Jan Berchmans);
    • de Allerheiligenkapel.
  2. Alternatief
    • Het Begijnhof, de stad in de stad.
    • Museum Gasthuisapotheek.
    • Het stadsmuseum De Hofstadt.
    • Het Pegasus Museum. Op de citadel (80 treden hoog).
  3. Na het bezoek gaan wij naar het sociaal restaurant voor koffie en zelf gebakken taart.
  4. Terugkeer
  5. Inschrijven en betalen VOOR 06 juni 2024 en liefst vroeger:
    1. Telefoon: 016/40 17 31
    2. gsm: 0494 22 55 52
    3. E-mail barbaix-vermeersch@skynet.be
    4. Inschrijvingsformulier zie bladzijde 4 invullen en bezorgen aan Philippe of een e-mail met de naam voornaam en adres van ELKE deelnemer. Deze gegevens zijn noodzakelijk om toegang te hebben tot het militair domein.
  6. Vertrek: Kerk Onze-Lieve-Vrouw van Troost
  7. Deelnamen in de prijs
    1. Een doordenkertje. Als er 25 lege zitplaatsen zijn in de bus moeten wij € 243 doorreken aan de deelnemers of dit bedrag ophoesten uit de kas. Je begrijpt dat beide oplossingen niet houdbaar zijn. Wie betaalt graag het dubbele voor het transport en onze reserve is niet onuitputtelijk!
    2. Voor de ganse dag vragen wij € 42,00 alles inbegrepen behalve de kosten van de terrasjes, de souvenirs en postkaarten.
    3. Leden van andere trefpunten en vrienden en kennissen die OKRA nog niet kennen zijn welkom! Misschien is OKRA ook iets voor hen! Hoe meer zielen hoe meer vreugde en hoe beterkoop!

Zaal Pakenhof
dinsdag 18 juni 2024