Brandweerdepot Ravels …het hart van de Belgische brandweergeschiedenis ! Sinds 1998 staat het Begijnhof van Hoogstraten, samen met nog twaalf andere Vlaamse begijnhoven, op de Unesco-lijst van Werelderfgoed.

Toerisme & Uitstappen

na de laatste opstapplaats rijden we richting Ravels naar het “Brandweerdepot Ravels” waar we ontvangen worden met koffie/thee en 2 x ontbijtkoeken. In dit depot wordt het Belgisch erfgoed van veel bewaard gebleven voorwerpen en objecten uitgestald, waardoor een prachtig en interessant beeld geschetst wordt van de ontwikkelingen van de Belgische brandweer door de eeuwen heen. Na dit bezoek rijden we richting Hoogstraten voor het middagmaal.

Middagmaal in buffetvorm: verse tomatensoep met balletjes - huisgemaakt stoofvlees met rauwkostsalade, mayonaise en frietjes - rijstpap op grootmoeders wijze.

Na het middagmaal brengen we een bezoek onder gidsbegeleiding aan het Begijnhof van Hoogstraten. De grote bloeiperiode van het Begijnhof ligt tussen de tweede helft en het einde van de 17de eeuw. Het aantal begijnen steeg toen tot 160 zodat er woningen moesten worden bijgebouwd. Vanaf de tweede helft van de 18de eeuw liep het aantal begijnen geleidelijk terug. In 1972 vertrok het laatste begijntje definitief uit het Begijnhof. De Begijnhofkerk is een driebeukige kerk in baksteen die in de jaren 1680-1687 werd gebouwd. Het Begijnhof heeft een barokke voorgevel en binnenin valt vooral het barokke meubilair op. Na ons bezoek in Hoogstraten is een nog een stop voorzien in het Trappistencafé te Westmalle, waar u nog een kleine snack of boterham kunt nuttigen of gewoon genieten van een lekkere trappist!
De prijs bedraagt: 75 € per persoon
Wie zich wenst in te schrijven, dient dit bedrag te storten op onze Okra rekening ( zie ook inschrijving bon in bijlage ) en dit tegen uiterlijk 12 april 2024 !!!
In de prijs is inbegrepen: de autocarreis, het ontbijt en bezoek met gids aan Brandweerdepot Ravels, het driegangen middagmaal en bezoek aan het Begijnhof van Hoogstraten met gids!
OPHAALPLAATSEN – & UREN: NOSSEGEM HOEVE NOTHENGEM 0740 u – ZAVENTEM KERK ( kant pastorij ) 0750 u en ZAVENTEM VILVOORDELAAN ( kant café ’t Hoeksen ) 0800 u.

woensdag 17 april 2024
Max. 59 deelnemers
Gratis voor leden
Deze activiteit is enkel boekbaar voor leden van het organiserende OKRA-trefpunt.

VELDEKE 1
1930 ZAVENTEM