Woensdag 2 oktober Uur en plaats van ophaling worden later meegedeeld

Kunst, Cultuur & Crea

Al ooit gehoord over Margaretha van Parma? Ze werd in Oudenaarde geboren op 5 juli 1522 als buitenechtelijk kind van Keizer Karel V en Johanna van der Gheynst, dochter van een tapijtverkoper uit Nukerke. Ze werd in 1559 door haar halfbroer Filips II benoemd tot landvoogdes van de Nederlanden.

Vanaf 21 september 2024 plant Oudenaarde een prestigieuze tentoonstelling over deze historische figuur en wij van Okra regio Brussel zullen die tijdens de derde daguitstap 2024 vrijwel als eersten kunnen bewonderen in het prachtige laatgotische stadhuis van Oudenaarde. Behalve voorwerpen uit de persoonlijke kunstcollectie van Margaretha zijn er ook de wandtapijten die erg belangrijk waren voor Oudenaarde.

Na het middageten worden we op sleeptouw genomen door de plaatselijke gids. Hij brengt ons langs de mooie deelgemeenten van Oudenaarde, door prachtige landschappen, langs charmante dorpskernen: Kerselare met zijn bijzondere kapel, Mater met zijn brouwerij en legende van Sint-Amelberga, Ename en zijn Ottoonse kerk, Mullem met het authentieke dorpsplein…

Onze rondrit eindigt in het centrum van Oudenaarde met wat vrije tijd: even wat rondkuieren in de buurt van de Markt of eens langsgaan in de RondeShop van het centrum De Ronde van Vlaanderen, de place-to-be voor elke wielerfanaat. Afsluiten doen we bij een broodje in het Peleton Café.

Programma:

9:00u: Ontbijt in ‘Het Molenhuis’ in Eine (Oudenaarde).

10:00u: Gegidste rondleiding in de tentoonstelling ‘Margaretha van Parma’ in het stadhuis Oudenaarde. 2 bussen verdeeld over 4 gidsen.

12:15u: Middagmaal in ‘Het Molenhuis’ in Eine (Oudenaarde).

14:15u: Gegidste bus rondrit ‘Landelijk Oudenaarde’. Vertrek met 2 gidsen aan het restaurant.

16:15u: Vrije tijd in Oudenaarde, vrij bezoek aan Centrum De Ronde van Vlaanderen.

17:30u: Avondboterham in het Peleton Café van het Centrum De Ronde van Vlaanderen.

18:00u: Vertrek huiswaarts.

woensdag 02 oktober 2024
Max. 20 deelnemers
Deze activiteit is enkel boekbaar voor leden van het organiserende OKRA-trefpunt.
Inschrijven kan door storting van 5 euro of 30 euro op de rekening van Okra Wemmel BE07 7995 0342 6766.