op dinsdag 5 september om 7u aan het gemeentehuis

Ontmoeting & Ontspanning
Volzet

Zeeland is het zuidwestelijke deel van Nederland, aanleunend tegen de Noordzee. Het grootste gedeelte van deze provincie ligt onder de zeespiegel. Vroeger bestond Zeeland uit echte eilanden en had het water vrij spel. De watersnoodramp van 1953 blijft bij vele Zeeuwen in het geheugen geprent. De Deltawerken hebben echter gezorgd voor droge voeten achter dijk en duin. Dammen, bruggen en pontjes maken elk plekje inmiddels goed bereikbaar. Toch blijft Zeeland een gebied van eilanden en overkanten, met een voortdurende strijd om het hoofd boven water te houden. Na de ophaalroute rijden we naar Kruiningen voor een kop koffie met bolus.

Een plaatselijke gids komt ons ophalen en maakt met ons een rondrit door één van de waardevolle cultuurlandschappen van Nederland. We rijden langs kleine dorpen. We maken kennis met de levenswijze en godsdienst van al deze inwoners en brengen een bezoek aan de wijnmakerij BOONMAN’S.

Na de middag rijden we met de bus naar Middelburg onder begeleiding van een plaatselijke gids. Middelburg is de hoofdstad van Zeeland en heeft heel wat te bieden. Middelburg is van oudsher een rijke stad die met name in de zestiende en zeventiende eeuw erg floreerde. De erfenis hiervan is nog steeds goed merkbaar in de stad. Zo kom je overal prachtige oude panden tegen die nog steeds de sfeer van de gouden eeuw uitstralen. De grote markt, een van de grootste van Nederland, met het prachtige stadhuis, de abdij, een uniek complex waarbij ook de befaamde lange Jan, en een gezellige winkelstraat die de markt met de abdij verbindt.

Na ook de nodige vrije tijd keren we terug naar Kruiningen voor onze broodmaaltijd.

Programma:

Voormiddag: ontbijt Kruiningen, koffie met bolus; bezoek aan de wijnmakerij Boonman’s

Middagmaal: 3-gangen menu (soep, mosselen of kalkoen, dessert)

Namiddag: bezoek Middelburg

Avond: broodmaaltijd in Kruiningen

Volzet

dinsdag 05 september 2023
Max. 20 deelnemers
Deze activiteit is enkel boekbaar voor leden van het organiserende OKRA-trefpunt.