Dag wandeling in Leuven met bekwame gids

Sport & Beweging

Daguitstap met wandelclub OKRA Bredene naar LEUVEN

Wanneer : 24 april 2024

Samenkomst : 8h45 op het Duinenplein

Tram : 8h52 tot Oostende Station

Trein : Heenreis 9h42 op spoor 3 aankomst in Leuven om 11h22 op spoor 3

Trein : Terug 18h34 of 19h34 op spoor 2 aankomst in Oostende 20h20 of 21h20 op spoor 3

Treinticket : kan vooraf aangekocht worden : prijs 8h30. Kan electronisch besteld worden en op de IK geplaatst worden ! Kan ook fysiek besteld worden van 30 dagen vooraf !

Gids : onze gids voor vandaag is onze mede-wandelaarster Paula Van Istendael ! Zij kent Leuven zo goed als op haar duimpje en zal ons wegwijs maken in veel bezienswaardigheden.

Dagindeling

Bij aankomst in Leuven zal een 10' de tijd gegeven worden om eventueel het toilet op te zoeken.

We vertrekken uiteraard aan het station en na het aanschouwen van enkele monumenten begeven we ons naar een kleine stadsbrouwerij DOMUS waar we ons middagmaal zullen nemen (Zie hierna).

Na het middagmaal zetten we onze tocht verder want in Leuven is er zeer veel te zien en te beleven. Zo zullen we het stadhuis, de Sint Pieterskerk, authentieke cafeetjes kunnen bewonderen. We gaan ook even binnen gluren bij Jeroen Meus. Verder komen we ook op de Oude Markt waar we de langste toog, het Jozefietencollege en de Kotmadam kunnen bekijken.

Naast de vele monumentale gebouwen die we op onze wandeling tegenkomen en bij sommige van Paula de nodige info krijgen, bereiken we het Groot Begijnhof, opgekocht en dus eigendom van de KU Leuven.

Na hier wat geflaneerd te hebben zetten we de wandeling verder en bereiken de Dijlemolens waar we nog een warme appeltaart of een moëlleux gaan nuttigen alvorens de terugweg naar huis terug aan te vatten.

Wie de bus naar het station wil nemen kan dit doen aan de halte H.Hartziekenhuis : 17h38, 17h48, 17h58 met aankomst aan het station om 17h47, 17h57, 18h07.

Paar weetjes :

• Bijnaam van de Leuvenaars is : De Pietermannen of Koeieschieters
  • In de stadskern worden straatnamen ook met hun typisch Leuvense naam aangegeven

BIJZONDERE AANDACHT VOOR DEZE DAG : stevig schoeisel is een absolute aanrader

Middagmaal in de Domus : keuze uit Vispannetje (20 euro), Domusballetjes met Nostra Domusbier (18 euro), dranken NIET inbegrepen.

Vier- of vijfuurtje in de Dijlemolens : Appeltaart met ijs (9,5 euro)

U kunt voor deze daguitstap inschrijven tot uiterlijk 14 april 2024. Dit kan door overschrijving op mijn rekening BE09 0010 0975 6357 van het bedrag voor het gekozen menu en het vieruurtje en vermelding van jou keuze :

Voorbeeld : je kiest voor Vispannetje en Appeltaart dan schrijf de som van 20 + 9,5 = 29,5 euro over en vermeldt : Vispannetje en Appeltaart.

Heb je vragen : dan kun je me best bereiken 's avonds na 19 uur dn dit tot uiterlijk 21 uur of per mail : platteeuw.eddy@proximus.be

Hopelijk is het weer ons gunstig gezind en kunnen we een mooie dag beleven in Leuven !

Duinenplein Bredene
woensdag 24 april 2024