We overlopen kort de geschiedenis van de straf en de bedoeling van degene die ze oplegt. We onderzoeken of de clichés waar zijn: wordt de straf niet uitgevoerd? of slechts gedeeltelijk? Wordt men slechter in de gevangenis? Wat willen we bereiken met de strafuitvoering?

Kunst, Cultuur & Crea

De geschiedenis van straf is complex en gevarieerd. Oorspronkelijk werden straffen vaak gezien als vergelding voor begane misdaden, met de nadruk op het toebrengen van pijn als een vorm van genoegdoening voor slachtoffers en als een afschrikmiddel voor potentiële daders. In de loop der tijd is het begrip van straf geëvolueerd, en moderne samenlevingen zijn overgestapt van een puur repressieve aanpak naar meer op rehabilitatie gerichte benaderingen.

De bedoelingen achter straf zijn divers en kunnen variëren afhankelijk van de maatschappelijke waarden en doelstellingen.

LDC De Maretak
dinsdag 21 mei 2024