De boeiende voordracht zal worden verzorgd door de heer Paul Coeckelbergh

Mens & Maatschappij

De Heer Coeckelberh is Master in de Hedendaagse Geschiedenis (UGent). Jarenlang was hij leraar Hoger Secundair Onderwijs, waar hij Geschiedenis, Antieke Cultuur en Esthetica doceerde. Hij was34 jaar lang directeur van het Vormingscentrum CMO Leuven voor de vorming van zelfstandigen en de KMO' s in Leuven (Industriepark Haasrode), nu Syntra AB.

Velen kennen hem als stichtend voorzitter van de Geschied- en Heemkundige Kring Oud-Heverlee, of als hoofdauteur van '175 jaar Virgo Sapiensinstituut Londerzeel' (2012) en van 'Het Zoet Water door de eeuwen heen' (2021). Hij publiceerde diverse historische artikels in het tijdschrift 'Erfgoed Meerdael' (o.a. de wereldoorlogen in onze regio, de Arenbergs, pastorieën, kerken en kapellen. Hij hielp mee aan het opbouwen van diverse tentoonstellingen en is medewerker aan de studies tot aanvraag voor de erkenning van de Brabantse Wouden als Nationaal Park. Hij bestudeert en informeert over de historische achtergrond en evolutie van de Brabantse Wouden: Meerdaalwoud, Heverleebos en het Zoet Water.

Wie konden wij dus beter ‘strikken’ om ons een lezing over ‘De Brabantse Wouden’ te brengen?

De Brabantse Wouden: waar natuur en erfgoed elkaar ontmoeten en versterken.

In deze voordracht gaan we in op de evolutie van de Brabantse Wouden. In dit erkend Nationaal Park kwam een rijke natuurlijke diversiteit tot stand samen met de aanwezigheid van de mens en zijn verwezenlijkingen in en rond het Meerdaalwoud, Heverleebos, het Zoniënwoud en het Hallerbos. We vestigen vooral de aandacht op het erfgoed in dit natuur- en cultuurlandschap en de meerwaarde voor de toekomst in onze regio. We blijven stilstaan bij de betekenis in onze regio van wereldlijke heren, van kerken en abdijen en van de economische activiteiten voor de omwonenden in en rond de bossen.

Toegang: zowel leden als niet-leden € 5,00 actueel thema, koffie en versnapering. Geef een seintje zodat we de nodige voorzorgen

barbaix-vermeersch@skynet.be of 016 40 17 31

Zaal Pakenhof Pakenstraat 61, 3001 Heverlee