Kunst, Cultuur & Crea

Blackbird Blackbird Blackberry
Drama | Elene Naveriani | GE/CH 2023 | 1u50
Georgisch gesproken, Nederlands en Frans ondertiteld
Een bijna-doodervaring zorgt voor een radicale breuk en de seksuele ontluiking van Etero. Door niet te willen settelen voor de traditionele gezinsstructuren en resoluut voor haar eigen vrijheid te kiezen, tart Etero de sociale normen van haar omgeving. Een toenadering tot de getrouwde koerier Murman ontketent een charmant en zonderling liefdesverhaal. Een integer portret van een oudere vrouw en haar plaats in de samenleving, dat de subtiele nuances van traditie en moderniteit in het hedendaagse Georgië goed weet af te tasten.

Evil Does Not Exist
Drama | Ryûsuke Hamaguchi | JP 2023 | 1u45
Japans gesproken, Nederlands en Frans ondertiteld
Deze recente film van de boeiendste Japanse regisseur van zijn generatie focust zich op Takumi en zijn dochter Hana die in harmonie met de natuur leven. Als op een dag bekend wordt dat er plannen zijn om een glamping vlakbij het huis van Takumi te bouwen met gevolgen voor hun watervoorziening, ontstaat er onrust onder de bewoners. De komst van de glamping zal de vreedzame gemeenschap en omliggende natuur voorgoed veranderen en heeft hevige gevolgen voor het leven van Takumi. Prijs van de jury of het filmfestival van Venetië.

Human Forever
Documentaire | Jonathan de Jong, Teun Toebes | NL 2023 |
1u20 | Nederlands gesproken
De 24-jarige zorgvernieuwer Teun Toebes heeft een missie: de kwaliteit van leven van mensen met dementie verbeteren. Tijdens een reis rond de wereld onderzoekt hij samen met filmmaker Jonathan de Jong hoe in andere landen wordt omgegaan met dementie en wat we van elkaar kunnen leren om de toekomst mooier en inclusiever te maken