Alles weten over radioactiviteit en radioactief afval? Ontdek het samen met OKRA in het bezoekerscentrum Tabloo te Dessel!

Levenslang leren

Binnenkort komt er vlak bij Tabloo in Dessel een bergingsinstallatie voor radioactief afval. De herinnering hieraan levend houden gedurende 300 jaar is een van onze opdrachten. Hoe we dat vandaag doen, kan je met je eigen ogen komen ontdekken. Treed in de voetsporen van wetenschappers en laat je meevoeren door de wereld van radioactiviteit.
Wedden dat je je geen seconde zal vervelen?

1. Bezoek Expoo (voormiddag)
    Dompel je onder in een onzichtbare wereld en ervaar radioactiviteit op een unieke manier. Ontdek samen met de gids hoe we het radioactieve afval beheren en voor welke uitdagingen we staan. Kom te weten hoe de bevolking mee naar oplossingen zoekt voor het radioactieve afval. Pluis uit welk onderzoek naar nucleaire toepassingen er vandaag allemaal gebeurt.

2. Lunch in Bistrool (middag)
    Geniet van een lekkere lunch en kom even tot rust in Bistroo.
    Voor de lunch kan je kiezen tussen Stoofvlees en Vidée.

3. Bergingswandeling (namiddag)
    Benieuwd waar een deel van het radioactieve afval veilig en voorgoed geborgen zal worden? Een gids neemt je mee tot aan de plaats van de toekomstige bovengrondse installatie voor radioactief afval. Onderweg leren informatieborden je meer over de nucleaire installaties die je passeert en over de plaatselijke natuur.
    Een unieke lusvormige wandeling van 5 km.

Praktisch

• Deelnameprijs bedraagt 34 euro, all-in (2 gidsen, lunch, 1 consumptie). Niet-leden kunnen ook deelnemen.
  • Inschrijven bij voorkeur via overschrijving op OKRA trefpunt Barrier, BE90 4520 0416 3132 met vermelding van aantal personen en auto/fiets en Stoofvlees/Vidée.
    - Telefonisch (Mark Jansen - 0499 73 15 72) of
    - per Email (okra.lommelbarrier@gmail.com)
    kan je natuurlijk ook inschrijven.
  • Inschrijven kan tot en met 20 mei 2024. Let op: het aantal inschrijvingen is beperkt tot 25. Snel beslissen dus!
  • Verzamelen aan de parking van Het Barrierspark, stipt om 08.30 uur (voor de fietsers met helm en fluovest).
  • Met de auto? Het adres is Gravenstraat 3, 2480 Dessel (gratis parking).

Meer info over TABLOO kan je hier al lezen: https://tabloo.com/nl

dinsdag 04 juni 2024
Max. 25 deelnemers
€ 34 (niet-leden)
Inbegrepen: 2 rondleidingen met gids, audiogids, lunch (stoofvlees/vidée), 1 consumptie). Inschrijven kan tot en met 20 mei. Opgelet, aantal deelnemers is maximaal 25.

Gravenstraat 3
2480 Dessel