Toerisme & Uitstappen
Voorbij

Halve dagreis Lange Max en Fransman Museum

Op 24 april gaat OKRA Dikkebus opnieuw op stap. We zoeken het niet ver, blijven binnen de provincie en gaan naar Koekelare om er het museum van de Lange Max, het Fransman en Käte Kollwitz Museum te bezoeken. Neem eventueel een paraplu mee bij minder goed weer.

Deze uitstap start om 11u30 stipt aan de Fijnbek.

Lange Max was een berucht kanon in WO1 die opgesteld was in Koekelare en die zware projectielen tot 75 km ver kon schieten, Duinkerke was het doelwit bij uitstek.

Tijdens de begeleide toer in het museum krijgen we uitleg over de geschiedenis van dit kanon en na een korte wandeling krijgen we ook de bedding te zien waar het kanon was opgesteld.

Het kanon zelf werd in 1941 vernietigd door de Duitsers.

Daarna is het tijd voor de koffie en gebak.

Vervolgens bezoeken we het Fransman Museum waar onze gidsen een inkijk geven in het leven van de grensarbeiders die tot in de jaren 60 naar Frankrijk trokken om er het seizoen te doen.

Stap mee in het voetspoor van de Fransmans, van het dorpscafé waar ze hun contract versierden, hun lange reis te voet, met de fiets of de trein, tot op de Franse velden.

Ze kwamen vooral terecht in de suikerbietenteelt, van wieden in het voorjaar tot rooien in de herfst. De Fransmans waren vaak maandenlang van huis, met slechts één doel voor ogen: ontsnappen aan de armoede.

Vlakbij is het Käthe Kollwitz Museum waar we meer te weten komen over Peter Kollwitz. Deze jonge Duitse frontsoldaat sneuvelt op de dag van zijn aankomst in Diksmuide.

Om haar verdriet te verwerken maakte zijn moeder Käthe de bekende beelden van de treurende ouders.

Dit meesterwerk staat nu op de Duitse militaire begraafplaats van Vladslo dat we eveneens bezoeken.

We sluiten af met een belegde boterham in het Bourgondisch Schild in Diksmuide.

1 gewone consummatie inbegrepen ( zorg voor wat kleingeld om eventuele opleg te betalen )

We verwachten rond 20u30 terug te zijn in Dikkebus.

De prijs voor deze reis bedraagt € 50 voor leden, niet-leden betalen € 55

Inschrijven met onderstaande strook voor 15 april bij Arlette Cooren (tel: 0478 488219 )

of bij uw wijkverantwoordelijke. Ook bij overschrijven steeds Arlette verwittigen aub. Betaling geldt als inschrijving, er wordt een wachtlijst opgemaakt bij eventuele overboeking.

woensdag 24 april 2024
Max. 49 deelnemers
Niet-leden kunnen niet deelnemen aan deze activiteit.
Voorbij

8900 Dikkebus