Tentoonstelling Myriam Rispens in Parcum “Hemel en aarde bewegen”. Statutaire vergadering.

Kunst, Cultuur & Crea

Onze trefpunt was in PARCUM voor de fototentoonstelling ‘Hemel en aarde bewegen’. Voor haar project trok fotografe Myriam Rispens rond in België, speurend naar processies en huisaltaren. Van Zoutleeuw tot Wenduine, van noord tot zuid. Alles opsommen is onbegonnen werk. De foto van de zeewijding in Wenduine trok onze aandacht. We laten Myriam aan het woord:

“Op een gegeven moment tijdens de processie halen vissers hier een houten kruis uit het water. Ze komen uit de branding het strand op met het kruis. Daarna gaan ze in kring dicht naast elkaar staan en verstoppen ze dat eenvoudig houten kruis vlug in het zand. Dan opent de kring zich weer en verschijnt op ‘miraculeuze’ wijze dit mooie kruis. Omdat ik altijd als vroeg aanwezig ben bij de processies, zag ik dit kruis nog liggen op het strand voordat het met zand werd bedekt.”

Meer over de zeewijding in Wenduine?

Traditioneel wordt, als eerste aan de kust, de zee gezegend in Wenduine op Pinkstermaandag. Een traditie die al meer dan 200 jaar standhoudt. Tijdens een plechtigheid op het strand wordt de legende van het Heilig Kruis jaarlijks uitgebeeld in een samenspel van folklore, dans, muziek en poëzie. Het gebeuren wordt afgesloten met de zee zegening.

Zeezegening Wenduine | Tradities, gebruiken, praktijken, kennis en vaardigheden (immaterieelerfgoed.be)

dinsdag 13 februari 2024
Tot 16u00
Niet-leden kunnen niet deelnemen aan deze activiteit.

Parkabdij
Sparrendreef 18 0301