Schilderijen vertellen iets over hoe men de wereld ziet of zou willen zien. Hoe keek men vroeger naar de wereld? Kunnen we iets leren uit die oude schilderijen of anders gezegd: vertellen ze nog iets over de wereld van vandaag?

Kunst, Cultuur & Crea
Voorbij

We beginnen ons verhaal in de ‘duistere’ Middeleeuwen: boekverluchtingen, muurschilderingen en ivoorsnijwerk. Van waar komen al die vormen? Een antwoord op die vragen zoeken we bij de bespreking de Romaanse vormentaal.

De opkomst van de stedelijke cultuur betekent een resolute verandering in het Westen. De mens begint in de wereld rond te kijken. Gotische kathedralen verbinden de hemel met de aarde. Die verwereldlijking mondt uit in de renaissance. Vanaf dan ‘verdient’ de mens zijn hemel. Al die veranderingen vragen steeds andere vormen. In de Nederlanden ontwikkelt zich dan ook het olieverfschilderij. Van Eyck en co worden nu wel de Vlaamse primitieven genoemd maar zo primitief waren ze niet. Aan de hand van hun werk bespreken we trouwens de kenmerken van de renaissance.

Enkele thema’s:

• het christendom als de kern van onze cultuur; antieke en Germaanse invloeden
  • Romaanse vormgeving en haar bronnen
  • van schildering tot schilderij: gotische miniaturen en paneelschilderkunst
  • Vlaamse, Italiaanse primitieven en renaissance

MARIAKRING DENDERMONDE