Info: Simonne Veulemans - tel. 03 830 23 98.

Sport & Beweging

Vandaag maken we een korte wandeling naar de Grot Onze-Lieve-Vrouw-van-Lourdes in Edegem. We drinken iets in de buurt en wandelen ongeveer 4 km.

We vertrekken om 14 uur aan het Kerkplein te voet naar de Grot en verblijven daar even. Hierna gaan we iets drinken in het Meihof en keren daarna te voet of met bus 32 terug naar het Kerkplein.

Op de website https://lourdesgrotten.com/200... vonden we:

Overal in België bouw(d)en mensen Lourdesgrotten. Sommige zijn prachtconstructies en sterk gelijkend op het origineel. Aan elk van deze pareltjes is meestal een persoonlijke geschiedenis verbonden. Bij een Lourdesgrot vind je rust, spirituele verbondenheid en kracht om verder te gaan als het moeilijk wordt.

Er is een Lourdesgrot aan de basiliek van Edegem, daterende uit 1884. De grot, gelegen aan de westzijde van de Basiliek, werd door P. Van Aelst in 1884 op zijn grond opgericht naar het voorbeeld van de grot van Massabielle in Lourdes. Ze werd ingewijd op 25 mei 1884 en werd een druk bezochte bedevaartplaats. In 1924 werd ze geschonken aan de kerkfabriek van Edegem. In 1934 plaatste P. De Roeck een kruisweg die de oorspronkelijke kruisweg van 1884 moest vervangen.

We mochten in 2008 in Edegem-Centrum een bijzonder mooie 1 mei beleven, met de feestelijke viering in de “basiliek”, krachtig voorgegaan door ere-abt Jos Noyens (Tongerlo) en prachtig gezongen door het Basilica-koor onder leiding van Laurent Peeters, met aan het orgel Guy Smet. Nadien werd een processie gevormd waaraan de muziekkapel van KSA haar stemmige medewerking verleende, en waarin de jonge bernadet-jes en de misdienaars met bloemen het Bernadettebeeld voorafgingen, dat vervolgens in de grot werd geplaatst onder zang en gebed en onder bloemenhulde. Het initiatief tot het aanwezig brengen van een Bernadette-beeld en het schenken ervan aan de gemeenschap, ging uit van Terry Goossens-Luyckx (Oude-Godstraat). En werd graag bijgetreden door het jubeljaarcomité. Het werd een fijn-mooi beeld, niet hoog maar zo passend bij wie deze heilige is, dat ieder bijzonder getroffen is door haar uitstraling.

Foto uit ons archief.

Samenkomst aan het Kerkplein