Gezellige bijeenkomst met Jan De Cock als gastspreker over zijn ervaringen als ziekenhuispastor. Jan heeft zeer veel levenservaring en is een begenadigd spreker.

Zingeving & Filosofie
Voorbij

Jan De Cock (°1964) verbleef als ontwikkelingswerker in Latijns-Amerika en Afrika. Van straatopvoeder, onder meer bij lijmsnuivende jongeren in Chili, naar gevangeniswerker: het was maar een kleine stap. Hij trok in 2001-2002 wereldwijd langs zo'n honderd gevangenissen en liet zich vrijwillig opsluiten om 'van binnenuit' de polsslag te voelen van mannen en vrouwen achter de tralies. Jan verbleef in 2005 een maand in een gevangenis in Noord-Kivu in Congo. In 2012 nam Jan de rugzak weer op: dit keer logeerde hij bij slachtoffers die het laatste woord niet aan de haat hebben gelaten maar soms zelfs tot verzoening zijn gekomen.
Over al die ervaringen verschenen drie boeken: 'Hotel Prison', 'De Kelders van Congo' en ‘Hotel Pardon’. Jan is een veelgevraagd spreker in binnen- en buitenland. Jan werkt als coördinator van de vzw Without-Walls en doet vrijwilligerswerk in Belgische gevangenissen. Hij is ook actief in pastoraal palliatief werk in ziekenhuizen. Hierover publiceerde hij: ‘Doodgelukkig Leven – Hoopvolle verhalen uit het ziekenhuis’ waarvoor hij in 2012 de prijs voor het spirituele boek won.

Het Sluisken
woensdag 22 november 2023