Voordracht georganiseerd in samenwerking met OKRA Ardooie en OKRA De Tassche.

Mens & Maatschappij

In februari 2022, nu twee jaar geleden, lanceerde de Russische president Poetin een grootschalige invasie van Oekraïne. Daarmee schoot het Russische leger de vredesordening die sinds het einde van de Koude Oorlog in Europa had bestaan aan flarden.

In deze lezing gaat professor Randall Lesaffer op zoek naar de diepere wortels van het conflict door middel van een historisch overzicht van de relaties tussen Rusland en het Westen sinds de late jaren 1980. Hij plaatst het conflict ook in het breder verband van de toenemende spanning en conflicten aan de randen van bijna het hele Euraziatische continent.

Randall Lesaffer is gewoon hoogleraar rechtsgeschiedenis aan de KU Leuven en Tilburg University. Hij is decaan rechten van de KU Leuven campus Kulak te Kortrijk. Zijn werk focust op de geschiedenis van het internationaal recht en op de constitutionele geschiedenis sinds de 16de eeuw. Binnenkort verschijnt van zijn hand het boek De rechtstaat. Een geschiedenis van het Westen (https://www.borgerhoff-lamberigts.be/owl-press/shop/boeken/de-rechtstaat).

OC 't Zonneke
vrijdag 28 juni 2024
€ 10 (niet-leden)
Vooraf inschrijven is niet nodig; betaling bij het binnenkomen.

OC 't Zonneke
Ardooisestraat 12