Onze mooie jaarlijkse voorjaarsuitstap!

Levenslang leren

Deze busuitstap werd door vier van onze OKRA-leden van Schaffen tot stand gebracht en ter plaatse voorbereid.

In de voormiddag gaan we naar het Afrika-museum in Tervuren dat sinds  2018 helemaal vernieuwd werd. Geef je ogen en oren de kost zowel in het museum als buiten waar  prachtige parken met vijvers te zien zijn. Een gids zal u een algemene rondleiding geven. Wij zullen geïnformeerd worden over de Midden-Afrikaanse samenleving, het koloniaal verleden, de Afrikaanse rituelen, talen, maskers, beelden, gebruiksvoorwerpen...

‘s Middags rijden we naar hotel Panorama, Hengstenberg 77 in Overijse voor ons middagmaal. We hebben gekozen voor varkensgebraad, warme groentjes en kroketten. Drank: 1 glas wijn of frisdrank of pils. Als dessert wordt een gebakje geserveerd. We sluiten af met een koffie of thee.

In de namiddag worden er twee mogelijkheden aangeboden.

– De wandelliefhebbers kiezen wellicht voor een wandeling in het Zoniënwoud van Jezus-Eik. We vinden er een uitgebreide inheemse flora, vooral beuk en eik, maar ook honderden exotische boomsoorten. Wij verkennen een deel van de Koninklijke wandeling en wandelen door een deeltje van het Arboretum.

Het uitgestippelde parcours (5km) volgt heel goed begaanbare paden en dreven. Draag makkelijke schoenen, wandelschoenen zijn niet nodig!

– De autobus brengt de niet-wandelaars naar wijnkelder Soniën “het paradijs van druif en wijn” in Overijse. Ooit stonden in deze streek zo’n 35000 druivenserres. Het nabijgelegen Hoeilaart werd “het glazen dorp” genoemd. De tijden zijn veranderd! Er zijn maar een duizendtal serres overgebleven. De plaatselijke wijnproductie is dan ook sterk verminderd. Zaakvoerder Luppens die een wijnkelder bezit sinds 1979 heeft de traditie zorgvuldig bewaard. Hijzelf geeft ons zijn deskundige uitleg na een videopresentatie. De liefde voor het ambacht staat voorop. In zijn historische museumruimte kan je ook de materialen bekijken die gebruikt werden/worden bij de druiventeelt en ambachtelijke wijnproductie. Achteraf is er een degustatie die vervat zit in de prijs van de uitstap. Je kan kiezen uit een glas wijn, schuimwijn, een aperitiefwijn of druivensap. Als je meer wilt proeven kan dat ook aan 2€ per glas.

Na deze namiddagactiviteiten brengt de bus ons naar het kleine, gezellige centrum van Jezus-Eik. Daar heb je wat vrije tijd. Je kan een klein wandelingetje maken door de Bosuildreef of in het vlakbij gelegen Zoniënwoud of/en je installeren op het terras van restaurant La Forêt, op de hoek, tegenover de kerk.

Rond 18u vatten we de terugrit aan. We rijden via Overijse waar we met de bus de gekende S-bochten nemen. Denk aan de TV-beelden van de Brabantse Pijl! In het centrum van Overijse zien we een standbeeld van Justus Lipsius, een humanist en professor in de klassieke filologie uit de 16de eeuw. De bus keert huiswaarts via de N253 . We rijden via het mooie Huldenberg, Neerijse, Korbeek-Dijle...

Bij vlot verkeer arriveren we terug in Schaffen rond 19.00u.

Prijs: €55 voor leden van OKRA-Schaffen-Centrum, 65€ voor alle anderen.

Wij hopen natuurlijk dat jullie zo talrijk mogelijk deelnemen aan deze mooie, culturele en culinaire uitstap!

Afrika-museum
Toon wegbeschrijving