Info: Jeannine Desfosses - tel. 03 281 05 08 of bij lijndansen (verplichte inschrijving vóór 8 mei 2024)

Ontmoeting & Ontspanning

Met Jeannine gaan we te voet naar Fort IV in Mortsel en maken we een mooie wandeling rond de vijver van het fort.
We vertrekken om 13 uur aan het Kerkplein.

Op de website https://www.provincieantwerpen... lezen we o.a.:

De forten zijn gebouwd als gordels rond de stad omdat dit de beste manier was om de stad te verdedigen. Ze verloren na de wereldoorlogen hun militaire functie. Door de stedelijke uitbreiding van Antwerpen verbrokkelden de gordels tot solitaire forten, de samenhang van de fortengordels ging verloren. De tientallen forten, schansen, bunkers en kleinere verdedigingswerken bepalen tot op vandaag het uitzicht van de Antwerpse regio. Ze zijn van grote waarde op het vlak van erfgoed, cultuur, natuur, recreatie en ruimtelijke ordening.

Herwaardering van de fortengordels
Het inmiddels beëindigde gebiedsproject ‘Fortengordels rond Antwerpen’ omvatte de binnenste en buitenste fortengordel rond Antwerpen. De provincie Antwerpen coördineerde via het project de herwaardering van de fortengordels als geheel. Het provinciebestuur wilde de historische, ecologische en maatschappelijke waarde van de forten en hun omgeving in de verf zetten en waar nodig herwaarderen.

Vele forten hebben doorheen de jaren een nieuwe rol gekregen als park, sportcentrum, cultuurhuis of natuurgebied. Het gebiedsproject is intussen beëindigd.

Samenkomst aan het Kerkplein
Toon wegbeschrijving