Info: Jeannine Desfosses - tel. 03 281 05 08 of bij lijndansen (verplichte inschrijving vóór 1 februari 2024)

Ontmoeting & Ontspanning

We wandelen met Jeannine over een afstand van ongeveer 8 km door de groene zones van Borsbeek.
We vertrekken om 13 uur aan het Kerkplein met eigen wagen, kostendelend.

Op de website https://nl.wikipedia.org/wiki/... lezen we over Borsbeek het volgende:

In het begin van de 20e eeuw vestigden zich steeds meer Borsbekenaars en inwijkelingen zich ten westen van de Frans Beirenslaan. In 1938 werd de kapelanie Sint-Jan Berchmans aan het Tirolerhof opgericht dat later tot een aparte parochie aan de Koudebeek uitgroeide.

Bij de grote landelijke fusieoperatie van 1977 en de Antwerpse fusieoperatie van 1983 werd Borsbeek niet gefuseerd met de andere Antwerpse gemeenten (Berchem en het aangrenzende Deurne fuseerden wel). Hierdoor werd Borsbeek de kleinste gemeente van de provincie Antwerpen. Vandaag is Borsbeek een sterk verstedelijkte gemeente binnen de Antwerpse agglomeratie.

Het Mortselse gedeelte van het voormalige militair domein Fort 3 werd door Mortsel afgestaan en bij de gemeente Borsbeek gevoegd dat hierbij in oppervlakte groeide zodat de afsluiting van het militair domein aan de Zoomweg en de Fortstraat tussen de Fortloop en de Koudebeek nu de gemeentegrens vormt tussen beide gemeenten.

Op 28 januari 2022 werd aangekondigd dat Borsbeek voor 2025 zal fuseren met de stad Antwerpen, en daardoor chronologisch het tiende district van Antwerpen zal worden. Deze fusie werd goedgekeurd op de Borsbeekse gemeenteraad van 18 december 2023.

Op dezelfde website vonden we de hiernaast staande foto.

Samenkomst aan het Kerkplein
zaterdag 03 februari 2024