Info: Jeannine Desfosses - tel. 03 281 05 08 of bij lijndansen

Ontmoeting & Ontspanning

Vandaag wandelen we in en rond Fort V ten voordele van Wereld Parkinson Dag. Wij verzamelen om 13.30 uur (!) op het Kerkplein.
Jaarlijks wordt op 11 april de Wereld Parkinson Dag georganiseerd om extra aandacht voor deze ziekte te vragen en fondsen te werven. Deze datum is de verjaardag van de Engelse arts James Parkinson.

Deze sponsorwandeling is ongeveer 5 km lang en wordt georganiseerd door de Sint-Ambrosius Imkersgilde Edegem/Mortsel. Zij vertrekt aan de IBO (buitenschoolse kinderopvang) in Fort V.

Bij de inschrijving voor de wandeling ontvang je een plannetje en een boekje. De nummers op het plannetje verwijzen naar de nummers in het boekje met meer info over de bijhorende foto’s. Wie wil, kan ook werken met een QR-code.

Na de wandeling kan je een hapje en drank verkrijgen tegen democratische prijzen. Ook worden er plantjes, kaarsjes en honig verkocht, dit alles ten voordele van de actie.

Onze lijndansgroep zal na de wandeling de animatie verzorgen .

Inschrijving ten voordele van de actie: 5 euro/volwassene en 2 euro/ kinderen.

Op de website https://nl.wikipedia.org/wiki/... lezen we o.a. over de Ziekte van Parkinson:

De ziekte van Parkinson is een degeneratieve ziekte in het centraal zenuwstelsel waarbij zenuwcellen langzaam afsterven ("degenereren"). Dit leidt in eerste plaats tot stoornissen in de motoriek; parkinson wordt daarom als bewegingsstoornis beschouwd. Gedragsstoornissen als gevolg van Parkinson zijn echter minstens even groot als de lichamelijke gevolgen.

De symptomen komen langzaam op en worden naarmate de ziekte vordert ernstiger. In de beginfase van de ziekte bestaan de voornaamste symptomen uit schudden, spasmen, traagheid in beweging en moeite met lopen. Daarnaast kunnen ook gedrags- en cognitieve problemen voorkomen. In latere stadia is er een verhoogde kans op dementie.[6]Ruim één derde van de parkinsonpatiënten lijdt aan depressie. De kenmerkende verschijnselen samen worden aangeduid met de naam parkinsonisme. Officieel is de term parkinsonismen een verzamelnaam voor een aantal aandoeningen die lijken op de ziekte van Parkinson, maar ze zijn toch anders. Parkinsonismen veroorzaken vergelijkbare klachten als parkinson. Maar medicijnen die gebruikt worden om de symptomen te onderdrukken werken niet of minder goed bij parkinsonismen. Ook het verloop van de ziekte is anders.

De oorzaak van de ziekte van Parkinson is doorgaans idiopathisch (onbekend). De ziekte ontstaat waarschijnlijk vanwege een combinatie van genetische en omgevingsfactoren. Familieleden van patiënten hebben een grotere kans om de ziekte ook te krijgen. Mensen die in aanraking zijn gekomen met bepaalde pesticiden en mensen die eerder hoofdletsel hebben opgelopen, lopen meer risico de ziekte te ontwikkelen, terwijl rokers en mensen die koffie of thee drinken geen verhoogd risico hebben.

Er is geen middel waarmee parkinson kan worden genezen. Wel bestaan er behandelingen, zoals medicijnen die de symptomen kunnen onderdrukken.

Samenkomst aan het Kerkplein
Toon wegbeschrijving