Actie rond internationale dag van de ouderen - 1 oktober 2023

Samenwerken met andere generaties is een belangrijk speerpunt voor OKRA in 2023 en 2024, want OKRA verbindt... Meer aandacht voor ouderen wereldwijd? Dat kan in verbinding met jong en oud. Doe jij ook mee?

We verbinden ons met de leden, de buurt, de gemeente, de provincie en … wereldwijd! Om meer aandacht te genereren voor de wereldwijd steeds grotere groep ouderen werken we samen met partners in Bangladesh (GK*), Rwanda (ARR*), Burundi (CBY*) en Oost-Congo (WAWE). Samen kwamen we tot de conclusie dat we moeten samenwerken met andere generaties om goed om te gaan met de uitdagingen waarmee ouderen worden geconfronteerd.

Samenwerken met andere generaties is daarom een belangrijk speerpunt bij onze werking in 2023 en 2024. Ook voor OKRA is dit een kans om over de grenzen van de OKRA werking heen contacten te hebben in de buurt, met jongeren of iets ouderen.

De uitdaging voor 2024: in elk trefpunt een activiteit organiseren samen met andere generaties. Dat willen we bereiken in België, Bangladesh, Rwanda, Burundi en Oost-Congo.

We lanceren in het kader van de internationale dag van de ouderen een oproep aan alle trefpunten: schenk speciale aandacht aan samenwerking tussen de generaties door samen een activiteit op touw te zetten. Welke activiteit moet dat zijn? Wel dat laten we graag aan jullie over.

Enkele ideeën als inspiratie:

- Praatcafé
Kies een goed thema en organiseer een gezellig praatcafé. Het onderwerp moet zowel jongeren als OKRA-leden boeien. Eventueel kan een spreker een inleidend woordje voorzien waarna het gesprek begint aan verschillende tafels. Een gezellige sfeer en een drankje kan uiteraard niet ontbreken.

- Samen sporten

Wandelen, een fietstochtje, een natuurwandeling, wandelvoetbal, kubben, dansen. Andere groepen eens uitnodigen op een bestaande sportmiddag kan ook. Een Kubb-tornooi met kinderen en kleinkinderen.

- Samen een woonzorgcentrum bezoeken

Een activiteit opzetten met de bewoners of luisteren naar verhalen, een klas uitnodigen bij een OKRA-activiteit in het woonzorgcentrum.

- OKRA helpt mee

Bijvoorbeeld met de spaghettiavond van de jeugdbeweging (of omgekeerd). Elkaar helpen bij een ‘open activiteit’ geeft alle kansen om kennis met elkaar te maken.

- Enz.

DOE JE IN 2024 IETS SAMEN met een andere generatie? Laat het ons weten: door een uitnodiging te mailen, een verslagje door te geven, een foto door te sturen naar sociaalcultureelwerk@okra.be.

Gepubliceerd op 20/09/2023