OKRA wint de EESC-prijs voor burgersolidariteit voor België!

OKRA is een van de 23 projecten uit de EU en het VK die de EESC-prijs voor burgersolidariteit hebben gekregen voor hun uitzonderlijke bijdrage aan de aanpak van COVID-19 en de rampzalige gevolgen ervan.

Het Europees Economisch en Sociaal Comité (EESC) heeft de Belgische vereniging OKRA trefpunt 55+ de EESC-prijs voor burgersolidariteit toegekend voor haar originele initiatief “Veerkracht”, bedoeld om ouderen tijdens de COVID-19-pandemie een hart onder de riem te steken en ervoor te zorgen dat zij niet worden vergeten.

Van alle Belgische kandidaten die meedongen naar de prijs kwam OKRA als winnaar uit de bus, omdat de vereniging in de woorden van het EESC - het adviesorgaan dat het Europees maatschappelijk middenveld op EU-niveau vertegenwoordigt - blijk heeft gegeven van buitengewone solidariteit en daarmee een lichtbaken was tijdens de COVID-19-crisis.

Meteen bij de uitbraak van de pandemie heeft OKRA diverse originele initiatieven op touw gezet om ouderen aan te sporen actief te blijven en hun sociale netwerken te onderhouden. Leden en vrijwilligers zetten zich in om eenzame ouderen overal in Vlaanderen op te beuren en hun sociaal isolement te doorbreken.

Samen met de VRT zorgde OKRA ervoor dat er dagelijks eenvoudige fitnessoefeningen werden uitgezonden die ouderen gemakkelijk thuis konden doen, terwijl de fitnesslessen die vóór de pandemie werden gegeven, via YouTube konden worden gevolgd. Met het netwerk dat werd opgezet om via telefoongesprekken, WhatsApp en andere kanalen contact te houden, werden in zes maanden tijd 600 000 mensen bereikt.

Na de versoepelingen stelde OKRA samen met de Vlaamse Ouderenadviesraad, politici en virologen een baanbrekend charter op dat ouderen de kans moest geven zelf te beslissen of zij bijvoorbeeld hun vrijwilligerswerk weer willen hervatten en wanneer zij na de pandemie hun sociaal leven weer willen oppakken. Ook werd bekeken hoe met andere beperkingen voor ouderen zou kunnen worden omgegaan, zodat grootouders boven de 65 hun kleinkinderen weer zouden kunnen zien en bezoek weer zou worden toegelaten in woonzorgcentra.

“We zijn heel blij dat we deze prijs gewonnen hebben. Het is een blijk van Europese waardering voor wat OKRA tijdens deze pandemie heeft betekend. OKRA heeft tijdens deze crisis duidelijk gemaakt dat ouderen meer zijn dan een risicogroep, en over een grote dosis creativiteit en flexibiliteit beschikken waar het erom gaat voor elkaar te zorgen”, aldus Mark De Soete, algemeen directeur van OKRA. “Deze prijs drukt ons weer met de neus op de feiten: we moeten er tijdens deze pandemie op blijven toezien dat niemand van onze ouderen aan zijn lot wordt overgelaten. We moeten in contact blijven met elkaar, daar draait het om!”

Tijdens de virtuele prijsuitreiking op 15 februari werd OKRA uitgeroepen tot een van de 23 laureaten.

Elke winnaar kreeg een prijs ter waarde van 10 000 euro.

Gepubliceerd op 15/02/2021