Organisatiefiches voor het beginnen met een nieuwe creawerking

Kleur jij mee buiten de lijntjes? Heb je zin om in je trefpunt met een nieuwe creawerking te beginnen? De OKRA-organisatiefiches helpen je op weg met inspiratie en concrete tips. In de nabije toekomst werken we nog extra organisatiefiches uit. Ben je zelf begonnen met een nieuwe creawerking en wil je daarmee andere trefpunten inspireren? Contacteer dan sociaalcultureelwerk@okra.be. We bekijken dan samen of we van jouw idee een nieuwe organisatiefiche kunnen maken.

Download hier de organisatiefiches:

Acryl_schilderen (pdf, 4.99 Mb)
Leesclubbing (pdf, 5.74 Mb)
Nestkastje_maken (pdf, 5.24 Mb)
Podcastclub (pdf, 5.47 Mb)
Pottenbakken (pdf, 6.06 Mb)
Repair_cafe (pdf, 5.96 Mb)
Wenskaarten_met_linodruk (pdf, 8.43 Mb)

Veel plezier!

Legende organisatiefiches

Aandachtspunten voor het beginnen met een nieuwe creawerking

Zoek een ambassadeur voor de nieuwe creawerking. Die ambassadeur is iemand die zelf enthousiast is om de techniek of methodiek in het trefpunt te introduceren maar niet noodzakelijk lesgever wil zijn. De ambassadeur helpt bij de organisatie en bij de promotie.

Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad voor het aanleren van de createchniek en het resultaat dat je wil bekomen, organiseer je een workshop (maximum 1 dag), een cursus (meerdere lesmomenten) of een club (langlopende werking).

Wie zal de createchniek aanleren? Kan een creatief lid zelf de techniek inoefenen en doorgeven? Is er een expert nodig die vrijwillig of tegen een klein prijsje in actie wil schieten? Of kan een groep creatievelingen zich de nieuwe techniek aanleren door samenwerking en uitwisseling?

Voor een kleine groep weegt de huurkost van een zaal zwaar. Organiseer de creawerking samen met een andere activiteit om de kost te spreiden en voor extra inkomsten aan de toog. Misschien kan je gratis (of goedkoop) een werkruimte vinden door samen te werken met een woonzorgcentrum, een school of een andere organisatie.