Door COVID zijn de aangifteformulieren nog complexer geworden. Nogal wat mensen hebben een andere inkomenssituatie dan de voorbije jaren doordat ze in 2020 tijdelijk werkloos waren of hun job zelfs volledig kwijtgeraakt zijn. Bovendien bevatten de aangiften veel minder vooraf ingevulde vakken omdat het geautomatiseerd systeem in het verleden veel fouten opleverde. Dat alles maakt het digitaal invullen van je belastingen een zeer moeilijke opgave zeker als je laaggeletterd bent of niet goed met een computer overweg kan.
Mensen die vorig jaar hun aangifte hebben geraadpleegd online of het mailplatform E-box van de overheid hebben geactiveerd, krijgen automatisch een elektronisch belastingaangifte toegestuurd.
Delphine Schedin, stafmedewerker pensioendienst van OKRA: “ We ontvangen veel bezorgdheden over het uitblijven van de papieren aangifte. Mensen hebben vorig jaar in extremis hulp ingeschakeld om de aangifte elektronisch in te vullen. Nu zijn ze verplicht om opnieuw hulp te zoeken om het aanslagbiljet te kunnen raadplegen. Veel mensen die geen papieren aangifte krijgen, maar dit wel verwachten zullen hun vereenvoudigde aangiftes niet controleren en automatisch laten goedkeuren. Het moet makkelijker zijn voor mensen om een papieren belastingaangifte te ontvangen, onafhankelijk hun digitale vaardigheden. Eenzelfde digidwang is ook te merken bij de fiscale pensioenfiches, die worden enkel nog uitzonderlijk per post toegestuurd.”
De belastingdiensten zorgen wel voor telefonische ondersteuning. “Maar we merken dat deze aanpak onvoldoende is,” legt Sas uit. ”Telefonische en digitale ondersteuning werkt bij een groot deel van de bevolking maar niet voor iedereen. Mensen in een kwetsbare positie, zoals ouderen, laaggeletterden of anderstaligen, kan je veel beter helpen met een fysieke dienstverlening.” Net daarom dat ook de VVSG recent nog pleitte voor een dienstverlening vanuit Financiën zoals voor de pandemie.