Door onze samenwerking met Beweging.net zijn we (on)rechtstreeks ook lid van de Belgische vereniging voor Onderzoek en Expertise voor Consumentenorganisaties. Begin juli heeft deze overkoepelend organisatie een positiepaper en persbericht verstuurd over de toegankelijkheid in de bankensector.

Samenvattend pleiten we voor volgende wetgevende initiatieven:

• Een realistisch spreidingsplan waarbij de toegang tot cash wordt gevrijwaard. Elke gemeentekern moet over een geldautomaat kunnen beschikken.
  • De kosten die worden bespaard door het invoeren van neutrale geldautomaten moeten worden geïnvesteerd om de toegankelijkheid van de automaten te verbeteren.
  • Neutrale distributeurs moeten ook andere bancaire verrichtingen kunnen toelaten zodat de toegankelijkheid tot basisbankdiensten en universele bankdiensten gegarandeerd blijft.
  • Consumenten moeten tot een bepaald bedrag altijd in cash kunnen betalen.

Vanuit de bankencoalitie, die OKRA samen met Eneo oprichtte en waaraan een 20-tal Belgische organisaties deelnemen, hebben we in mei 2022 een klachtenbrief gestuurd naar de politiek (ministers, parlementsleden) en bankensector over het weghalen van de apparaten waarop je rekeninguittreksels kunt afdrukken. Meer informatie over de aanleiding van de actie kan je hier lezen. Door deze brief hebben we het gesprek met Febelfin heropgestart (het vorig gesprek dateerde van voor corona). Samen met twee Waalse organisaties uit het netwerk gingen we eind augustus in gesprek met elkaar. We konden onze bezorgdheden en eisen overmaken. Het was fijn om elkaar ook na corona terug te kunnen vinden.