De Zilver generatie maakt ook economisch het verschil

Gepubliceerd op: 12/02/2021
Bron: OKRA Ravels

Terug naar homepagina trefpunt
Terug naar het nieuwsoverzicht

Wanneer er over vergrijzing wordt gesproken, heeft men het al vlug over bepaalde kosten of is men bezorgt over de betaalbaarheid van de pensioen.

Over de waardevolle rol die ouderen opnemen in onze samenleving en voor onze economie, wordt er vaak niet gesproken. Een rapport van Belfius* toont nochtans duidelijk hoe de “zilveren generatie” actiever is dan ooit en daardoor een economische speler van formaat is. En die rol zullen ze in de toekomst nog meer opnemen, want deze zilveren generatie leeft gemiddeld tien jaar langer dan 50 jaar geleden.

Hogere levensverwachting

Het aandeel van de zilveren generatie in de samenleving neemt toe. Enerzijds omdat de vele babyboomers de pensioenleeftijd naderen of reeds bereikt hebben en anderzijds dankzij de stijgende levensduur. We leven langer, maar ook onze gezonde levensverwachting is gestegen. Dat is het aantal jaren dat men in goede gezondheid kan doorbrengen.

Volgens de officiële gezondheidscijfers mag een Belgische 65-plusser momenteel op 11 bijkomende jaren in goede gezondheid rekenen of zelfs op 17 extra gezonde levensjaren, gebaseerd op eigen inschattingen van de ondervraagde 65-plussers. Hiermee presteren we een beetje beter dan het Europese gemiddelde.

Zilveren economie

Het maatschappelijk gewicht van de zilveren generatie laat zich ook op economisch vlak voelen. Belfius berekenende dat de zilveren economie in België maar liefst 109 miljard euro waard is. Dat komt overeen met 23% van onze economie in 2019. Die waarde omvat alle producten en diensten die geconsumeerd worden door 50-plussers, maar houdt ook rekening met de indirecte impact op de economie, via de aanvoerketen van de gekochte producten en de job creatie die hiermee gepaard gaat. Voor de Europese Unie is dat aandeel nog meer uitgesproken. In 2015 bedroeg het meer dan 28% van het Europese bruto binnenlands product(BBP).

Vorig jaar liep dat al op tot bijna 31%.

Ook in België zal de zilveren economie de komende jaren nog aan belang winnen.

Belfius berekende dat dit aandeel zal stijgen tot 27,5% van ons BBP. Er worden immers steeds meer diensten en producten ontwikkeld die ervoor zorgen dat ouderen een gezond, actief en zelfstandig leven kunnen leiden,

Maar die ook gerant staan voor nieuwe jobs en welvaart.

Ouderen consumeren over het algemeen meer dan jongere mensen, waardoor ze belangrijke impulsen geven voor de toekomstige consumptiegroei.

Uit onderzoek naar de gemiddelde uitgaven van de Belgische huishoudens in 2018 blijkt dat 60-plussers jaarlijks gemiddeld bijna 4.000 euro meer uitgeven dan vijftigers, en meer dan 7.000 euro meer dan veertigers.

De consumptie van de zilveren generatie laat zich bovengemiddeld voelen in alle soorten uitgaven, behalve in opleiding, kleding en schoenen. De uitgaven voor gezondheid en persoonlijke verzorging zijn een stuk hoger dan bij jonger mensen. Dat geldt ook voor voeding en drank, net als voor uitgaven voor de woning, water en energie. Het mag dus duidelijk zijn dat de markt voor 60-plussers volop kansen biedt en het loont de moeite voor bedrijven om hierop in te spelen.

Groot aandeel enthousiaste vrijwilligers

Ook wie met pensioen is, zit niet stil. De meeste ouderen blijven zich inzetten voor hun familie of voor de maatschappij. Denk maar aan het grote aantal ouderen dat voor de kleinkinderen zorgt, mantelzorger is voor hulpbehoevende familieleden of aan de slag gaat als vrijwilliger. In België wordt er meer aan vrijwilligerswerk gedaan dan in andere landen. 19% van de 65-plussers neemt deel aan formeel vrijwilligerswerk via een organisatie of vereniging, 21% engageert zich informeel voor de anderen, bijvoorbeeld door te helpen koken voor familieleden, te winkelen of voor zieken te zorgen.

Door de grote inzet van 60-plussers maken zij bijna kwart uit van de volledige Belgische vrijwilligerspopulatie. Zij investeren ook de meeste tij in hun engagement, met een hoger gemiddeld aantal gepresteerde uren per jaar in vergelijking met jongere vrijwilligers.

De onbaatzuchtige inzet van deze mensen zorgt niet alleen voor de versterking van het sociale weefsel in onze maatschappij, maar levert ook enorme overheidsbesparingen op in zaken zoals kinderopvang, thuisverpleging en residentiële zorg.

* Bron: Rapport van Belfius

Alois Buyens