Gepubliceerd op: 31/01/2024

Terug naar homepagina trefpunt
Terug naar het nieuwsoverzicht

Voorwoord januari 2024
De kop van het jaar is er weeral bijna af. De maand januari is al meer dan halfweg. Na een hoop van natte ellende, met her en der wateroverlast, natte verluchtingen en kelders (na 40 jaar ook in mijn kelder trouwens), kregen we de voorbije dagen wat sneeuw en vorst. Het is warempel nog winter geworden. We vergaten het de laatste jaren soms, maar februari en ook maart kunnen ons nog wel wat ijsdagen brengen. Ik denk dat de elfstedentochten in Nederland meestal in februari werden geschaatst, dus het is nog even afwachten wat de volgende weken zal brengen.

Het nieuwe jaar is dus al even gestart en zitten we terug in ons gewone ritme. De eindejaarsfeesten met al dat overvloedige en lekkere eten, overgoten met de nodige spirituele geneugten lieten ons de ellende van de wereld even opzij zetten. Heel even maar, want de kanonnen bleven bulderen en raketten en bommen zorgden in vele regio’s voor hopen miserie, meestal voor de grootste sukkelaars, de gewone mensen, want de grote aanstokers zitten ergens veilig en wel en lopen weinig of geen risico. Ongelooflijk toch dat mensen dit aan mekaar kunnen aandoen. We zijn op deze wereld al zo kort, waarom dan nog conflicten zoeken?

Op het duivenhok leven we weeral met hoop. De pasgeboren jongen liggen te blinken in de nestschotels, worden bij deze koude heel overvloedig gevoed en groeien dan ook als kool. Na drie weken zijn ze dan ook van een klein geel hummeltje van enkele gram tot een volwaardige duif uitgegroeid. Ik blijf het een klein wonder vinden. Mijn nieuwste kleindochter Ida doet het ondertussen al even goed. Op een goede maand 4 cm gegroeid, dat kan toch ook tellen denk ik.

Ook goed nieuws van onze Stijn. Op zijn jaarlijkse controlescan was er niets abnormaals te zien. We kunnen dus weer een jaartje met een min of meer gerust hart verder kijken naar 2025. Ondertussen maakt hij plannen voor zijn volgende ‘uitstap’, een ultraloop van Liechtenstein naar het meer van Geneve. Een afstand van 390 km met heel wat hoogtemeters uiteraard en dat in 5 dagen! Echt gezond lijkt het mij niet maar ik wens hem in ieder geval veel succes.

Met OKRA hebben we onze eerst ledenbijeenkomst net achter de rug. We waren met 126 om te genieten van de lekkere worstenbroden en appelbollen, wat een traditie is in onze vereniging. Het team van Scilla zorgde weer voor een zeer informatieve en goed gedocumenteerde kijk op het verleden van onze omgeving. Uiteraard dit alles overgoten met boeiende, al dan niet helemaal waargebeurde verhalen met een komische noot. Zelfs een dorpsfiguur als Peerke Buts kwam vanuit de hemel neergedaald om bij ons feest aanwezig te zijn. Bedankt mensen van Scilla, volgend jaar hopen we jullie opnieuw te mogen verwelkomen.

We kijken nu vooral uit naar wat 2024 ons allemaal zal brengen, want het wordt een eivol jaar op sportgebied, de verschillende verkiezingen bij ons en elders in de wereld en hopelijk een aanzet tot VREDE. Maar vergeet het vooral niet, JE BENT NOOIT TE JONG VOOR OKRA.
Rob Belmans

Weten we nog wat Lichtmis betekend en waarom Lichtmis altijd op 2 februari valt?

Het feest verwijst naar een gebruik ten tijde van Jezus. Volgens de joodse wet moest een pasgeboren jongen 40 dagen na de geboorte naar de tempel worden gebracht om aan het volk te worden getoond (meisjes 80 dagen) en te worden opgedragen aan God. De correcte benaming is dan ook ‘Feest van de Opdracht van de Heer’.

Tel 40 dagen vanaf de geboorte van Jezus, die we vieren op 25 december, en je komt uit op 2 februari.

Waar komt de naam Maria-Lichtmis vandaan?
Jezus wordt door Simeon herkend als het Licht dat straalt voor alle volkeren. Dat verklaart al een deel van de naam. En -mis staat vanzelfsprekend voor de misviering.
Dat er nog ‘Maria’ aan werd toegevoegd, verwijst naar de mariale invulling van het feest tot aan de hervorming van het Tweede Vaticaans Concilie Niet Maria stond centraal, wel de openbaring van Christus als licht voor alle volkeren. De nieuwe naam luidde voortaan dus: Feest van de Opdracht van de Heer.

De populaire benaming blijft echter koppig hangen, ook in allerlei oude weerspreuken:
Lichtmis donker, met regen en slijk, maakt de boeren rijk
Lichtmis donker, de boer een jonker
Met Lichtmis triestig weer is goed voor boer en heer
Op Lichtmis is er geen vrouwke zo arm, of ze maakt haar potteke warm!