Update maatregelen corona-virus 28 april

Bron: OKRA Weelde - Centrum

Terug naar homepagina trefpunt
Terug naar het nieuwsoverzicht

Enkele maatregelen die overgenomen werden uit een mail van Okra Kempen

Bijeenkomsten (vergaderingen, ledenbijeenkomsten, ontmoetingsactiviteiten,…)

Het verbod blijft geldig: in geen enkele OKRA-geleding (trefpunt, regio, nationaal) is het toegestaan om dergelijke bijeenkomsten te voorzien. De overheid bepaalt dat dit zo is tot minstens 8 juni en zal dan evalueren. Niks laat uitschijnen dat grote ledenbijeenkomsten snel zullen toegestaan worden. Tot eind juni zien we op dit vlak alvast geen wijziging en is het annuleren van de ledenbijeenkomsten het advies. Begin juni zal de veiligheidsraad verduidelijking geven over ‘meerdere mensen in één ruimte: feesten, horeca,…’.

Sportactiviteiten van OKRA-SPORT+: ten vroegste vanaf 18 mei en in OPENLUCHT (onder bepaalde voorwaarden)
A. in een zaal (sporthal, parochiaal centrum of gemeentelijke zaal): dus binnen => niet toegestaan

B. in openlucht: hier is er mogelijk een versoepeling, met het nodige voorbehoud

- In fase 1 (tussen 4 april en 18 mei): nog steeds verboden om in groep te sporten

- In fase 2 ten vroegste (of: onder voorbehoud) vanaf 18 mei: sommige ploegsporten zullen mogelijk zijn in openlucht maar alleen in clubverband en met respect voor bepaalde voorwaarden:

1. Iedereen blijft buiten! Dus geen gebruik van toiletten, bar,… in het gebouw.

De activiteit vindt dus volledig plaats in openlucht. Voorbeelden kunnen zijn: fietsen, wandelen, petanque, kubb, motorrijden,…

Wie creatief is kan ook buiten turnen, dansen,… (een optreden op de parking van het woonzorgcentrum)

Dagreizen:

Dagreizen zouden in fase 2 (vanaf 18 mei) mogelijk zijn, maar dit geldt NIET voor groepen. Het betreft hier verplaatsingen van individuen in eigen streek/land.

Begin juni zal de overheid duidelijkheid scheppen rond het toerisme. Dagreizen met groepen zal ook in juni nog niet mogelijk zijn.

Cultuur
Na 18 mei gaan de musea mogelijk terug open. Dit is niet voor groepsbezoeken. Ook hier geldt dit enkel voor de individuele bezoeker en er zal een beperking zijn qua aantal bezoekers per tijdsblok. Wat betreft culturele evenementen (vb optreden in culturele centra,…) komt er duidelijkheid tegen 8 juni.