WAT IS HET DOEL VAN OKRA?

Gepubliceerd op: 31/01/2021
Bron: OKRA Ravels

Terug naar homepagina trefpunt
Terug naar het nieuwsoverzicht

VISIE:

Mensen leven langer en blijven langer gezond en vitaal. Na de beroepsactieve levensfase start voor velen een lange periode die positief en actief ingevuld wordt. Het is een periode waarin de rijke levenservaring verzilverd wordt. Ondanks de leeftijd blijven ouderen erg actief, betrokken op de samenleving en geëngageerd. OKRA focust op de waardevolle plaats van ouderen in de samenleving en de zinvolle rollen en functies die ze vervullen. Op die wijze wil OKRA bijdragen tot meer waardering en een positieve beeldvorming van ouderen, inclusief de kwetsbare ouderen.

WAARDEN OKRA:

Is een open, christelijk en actief forum met respect voor iedereen. Vanuit een christelijke visie op mens en samenleving kiest OKRA voor solidariteit, rechtvaardigheid, gelijkwaardigheid, vriendschap en verbondenheid, met extra aandacht voor kwetsbare groepen.

OKRA onderschrijft de Europese en universele rechten van de mens en de principes van de democratie.

MISSIE OKRA:

Een vereniging van, voor en door 55-plussers, zorgt voor ontmoetingskansen, opbouwwerk en gemeenschapsvorming waarbij de 55-plussers • hun engagement en talenten ontplooien, • samen cultuur maken en beleven, • participeren in een steeds evoluerende wereld, • zich engageren voor een meer solidaire en duurzame gemeenschap en • meebouwen aan een leeftijdsvriendelijke en inclusieve samenleving

OKRA PIJLERS: concretiseert haar missie via drie met elkaar verweven pijlers:

1 – Bewegingsuitbouw OKRA is een democratische vereniging gedragen door vrijwilligers. OKRA ondersteunt een toegankelijk netwerk van trefpunten en groepen van 55-plussers.

2 – Het sociaal-cultureel aanbod 55-plussers ontwikkelen en participeren aan een divers aanbod van activiteiten. Mogelijke interessevelden zijn ontmoeting en ontspanning, cultuurbeleving, leren, sportief bewegen, zingeving, gezondheid/welzijn, reizen, zorg, mens en maatschappij.

3 - De belangenbehartiging. Als middenveldorganisatie behartigt OKRA de belangen van de 55-plussers en in het bijzonder de gepensioneerden. Mogelijke vormen van belangenbehartiging zijn: informeren, sensibiliseren, dienst verlenen, registreren en signaleren van problemen, beleid beïnvloeden, actie voeren.

Meer info over OKRA

Alois Buyens