Op 30 mei 2022 hielden de GvK hun tweede inspiratiedag. In het Vlaams parlement kwamen ruim 200 belangstellenden samen om na te denken over de nodige strategieën om met vernieuwde kracht de aandacht voor het klimaatvraagstuk op te nemen.

Het werd een boeiende en inspirerende dag met heel wat praktijkvoorbeelden ‘uit het veld’. Zo kwam ook OKRA-Limburg een project voorstellen dat ze samen met GvK willen uitbouwen in de komende maanden. Het gaat over het duurzaam aanpassen van de oudere (ouderlijke) woning. Hier gaat men samen met de oudere bewoner en de kinderen ervan rond de tafel zitten om de win-win voor duurzame investeringen te bekijken. De oudere bewoner kan nog wat jaren genieten van het comfort en de energiezuinigheid van de woning, de kinderen erven later een aangepaste woning die een meerwaarde betekent op de woningmarkt. Een mooi project, en we kijken uit naar de resultaten.

Ook de jongeren waren vertegenwoordigd en brachten een mooie getuigenis hoe ze de steun in hun klimaatprotest van GvK weten te waarderen. Ze spraken er de hoop en het engagement uit om de strijd in de toekomst intergenerationeel verder te zetten.

Ten slotte was er een panelgesprek met vertegenwoordigers van de ouderenverenigingen en VLORA over de rol die zij kunnen opnemen om het thema van het klimaat en de samenwerking met GvK te versterken. Koen Peeters nam voor OKRA deel aan het panel. OKRA deed in het verleden al heel wat inspanningen en projecten om het klimaatthema in de aandacht te brengen. KBG plantte reeds jaren terug bossen aan, we hadden het project ‘ik heb de aarde lief’ waaraan het gros van de trefpunten actief hebben meegewerkt,…om er maar twee te noemen.

Grootouders voor het Klimaat organiseert  "TRAPPEN VOOR HET KLIMAAT naar aanleiding van COP27". (Conference of Parties – UN Climate Change Conference 2022)  die van 7 tot 18 november 2022 plaats heeft  in Sharm el-Sheikh, Egypte. Van 18 tot 23 oktober 2022 fietsen achtentwintig Grootouders door Vlaanderen en Waals-Brabant naar Brussel waar ze, en heel veel grootouders, op 23 oktober aansluiten bij de Nationale Klimaatbetoging georganiseerd door de Klimaatcoalitie. OKRA wil deze fietstocht mee onder de aandacht brengen en oproepen om vanuit de trefpunten (stukken) mee te fietsen. Iedereen uiteraard ook welkom in Brussel op 23/10!

Afbeelding met binnen, muur, toonbank

Automatisch gegenereerde beschrijving

(klik op de foto om te vergroten.)