OKRA Puivelde Nieuws december 2020

Bron: OKRA Belsele Puivelde

Terug naar homepagina trefpunt
Terug naar het nieuwsoverzicht

Ooit zal het terug anders zijn. Het nieuwe normaal wordt terug het oude normaal

OKRA Puivelde NIEUWS december 2020

Goeiendag,

We zitten in een tweede lockdown. Ooit zal het beter worden en morgen is het geschiedenis. We nemen dan terug de draad op.

Veel leden snakken naar hun contacten, al was het maar om wat te keuvelen, maar vooral om nog eens buiten te kunnen komen en mekaar te zien!

Situatie corona en Okra-leden ?

Er zijn senioren die vrij positief blijven en het vrij goed doen. Er zijn senioren die minder buiten komen maar bovenop het gevoel krijgen dat ze niets mogen doen. Okra Puivelde wordt ook gedeeltelijk verlamd. We zullen ons telkens moeten houden aan allerlei beperkingen nodig om de coronacrisis te stoppen. De tweede lockdown weegt ook zwaarder. Bij de eerste lockdown gingen we naar de zomer toe. Nu wordt het vroeger donker, het is kouder en natter buiten. We zijn geneigd om meer binnen te blijven. Men maakt zich zorgen over de groeiende eenzaamheid en over de geestelijk gezondheid als gevolg van deze pandemie. Het weegt zwaar op ieders mentale welzijn. Daarom tracht Okra Puivelde met u in contact te blijven: nieuwsbrieven, e-mails, telefoons, een bezoekje met mondmasker en afstand houden.

Wat nu doen?

Geniet van de kleine dingen die nog kunnen. Laat niet aan je geestelijke gezondheid knabbelen: blijf wandelen, blijf u ontspannen, blijf lezen, blijf bewegen. Meer recente studies hebben aangetoond dat een goede balans tussen familie, gezin, werk (lees bezig zijn) cruciaal is voor een goed mentaal welzijn.

Contacten tijdens COVID-19 zijn belangrijk. Zowel contacten tussen grootouders, ouders, kinderen, klein kinderen, andere volwassenen, buren, allen hebben ze nood aan affectie. We leven in een gemeenschap van mensen en willen tijd doorbrengen met elkaar. Zonder contacten volgt vereenzaming en gaan we ons zorgen maken.

Waarom neem je zelf niet de telefoon en bel je iemand op of ga je e-mailen of nodig je iemand uit om te skypen of ga je chatten met een facebookvriend, … Zoek iemand op en trek eropuit ! Ga samen wandelen, fietsen, ... Blijf niet bij de pakken zitten.

Wat zijn de lichtpunten ?

Denk je werkelijk dat de corona crisis blijft ?
Strenge maatregelen geven minder gevaar om zelf besmet te geraken en geven ons toch een beetje ruimte en vrijheid. Nieuwe vaccins in ontwikkeling zijn hoopgevend en geven lichtpunten.

Het nieuwe normaal wordt terug het oude normaal.

Ooit zal het terug anders zijn. Het nieuwe normaal wordt terug het oude normaal. Wij hebben een nieuw jaarprogramma opgemaakt zoals in een ‘normaal’ werkjaar, al beseffen we dat er wel weer afzeggingen of verschuivingen zullen moeten gebeuren in het voorjaar. Als het moet, werken we eventueel met kleinere groepen. Dat wordt voor ons wel wat improviseren en afwachten, maar het respecteren van de maatregelen in afwachting van een vaccin is nu de enige weg om van het virus af te geraken.

Wat gaan we doen na corona ?

Iedereen heeft nu de mond vol over, hoe de coronacrisis een scharnierpunt in de wereldgeschiedenis zal zijn.
Hoe alles anders zal worden als corona weg is. Maar is dat wel zo?
We gaan evengoed nog samenkomen en elkaar ontmoeten op Okra-activiteiten: feestjes hebben, dansen, fietsen, … . sporten. We maken nieuwe plannen. We staan opnieuw te popelen op samen dingen te doen en te organiseren.
Okra Puivelde maak zich wel zorgen over mensen die niet of niet meer in een vereniging zullen zitten. Zij verliezen contacten. Ze dreigen in een partieel of compleet isolement te vallen.
Samen hebben we het nu moeilijk en samen kunnen we elkaar steunen nu en later.

Lidgelden 2021

Gratis lid ? Niets is gratis!

Als vereniging hebben we lidgelden nodig. Het zijn onze werkingsmiddelen. Lidgeld betalen maakt van ons een solidaire groep. Iedereen draagt zijn steentje bij tot het geheel. De prijzen zijn niet gewijzigd dit wil zeggen: lid zijn voor een paar euro’s per maand. Een gedeelte van het geld gaat naar werking van Okra nationaal, Okra regionaal en een gedeelte is voor de werking van het trefpunt. Euro’s zijn nodig voor de werking van nu en voor de bestedingen van 2021.

Vernieuwing lidmaatschap januari 2021

==> Nieuwe Okra-lidkaarten, ook voor OKRASPORT+

==> Verhoogde terugbetaling door CM mbt sport

Eind december begin januari komt uw contactpersoon het lidgeld voor 2021 innen. Ophalen van cash geld wordt als een risico beschouwd, daarom vragen we zoveel mogelijk te werken met overschrijving ofwel gepast geld in een envelop te steken wanneer men aanbelt en aan jouw een nieuwe lidkaart Okra en Okra Sport plus overhandigt..

Jaarplanning Okra Puivelde 2021:

Jouw nieuwe trefpuntkalender
Naast het bestaande van lijndansen, creaclub, fietsclub, onze vier feestvergaderingen, wil Okra Puivelde in 2021 bijkomende activiteiten lanceren vooral gericht op bewegen en/of samenzijn: balsporten, behendigheids-sporten, en dan is er koffie. Daarnaast bevelen we ook de jaarlijkse terugkerende regionale activiteiten warm aan, waarbij ook ontspanning en ontmoeting centraal staan: sportactiviteiten, culturele en educatieve voordrachten, denk aan Okra academie.

Kostprijs lidmaatschap 2021

• Hoofdlid= lidgeld per jaar: 25 € (voor één OKRA-lid)
  • Gezinslidmaatschap: 42 € (één OKRA-lid + 2delid in ‘t zelfde gezin)
  • Rusthuisbewoner ( WZC): 10 €
  • Bijlid: 8 €
  • Sportzegel Okrasport plus: 8 €
  • Nieuw
    CM betaalt in het kader van beweging tot 8 € terug en wie actief sport, kan tot 15 € terugbetaald krijgen.

Ook dit jaar wordt er een kerstgeschenk aangeboden, hetgeen de wijkverantwoordelijken jullie bezorgen in de loop van december.

We wensen jullie alvast nu al prettige feestdagen en een voorspoedig nieuwjaar.

Hartelijke groeten,

Het OKRA bestuur
    Ann, Margriet, Marie-Lou, Hedwige, Hilda, Marcel

Contacten:

Bijlagen

Deze nieuwsbrieven kan je ook lezen op onze web